Használt repülőgépek lízingelésébe próbál belevágni több iráni légitársaság is, bár az üzlet kimenetele az eszkalálódó külpolitikai válságban kétes.
Az iráni PressTV a félhivatalos állami hírügynökség, az ISNA híre alapján számolt be arról, hogy több légitársaság is megkezdte a tárgyalásokat a lízingbe adókkal szinte új, vagy pár éves repülőgépek bérléséről.
A jelentések szerint keskeny- és szélestözsű gépek is a megállapodás részét képezik, sőt, ezeknél kisebb, regionális repülőgépek beszerzése is a tervek között szerepel. Arról nincsenek információk, hogy mely iráni légitársaságok érdeklődnek az új gépek iránt, és azt sem tudni, hogy mely ország mely lízingcégeivel zajlanak a tárgyalások.
Az országban mintegy 200 repülőgép szolgál, de ezek átlagos életkora 20 év körül van, ezért is szerette volna az ország lecserélni a gépeket. Meg is rendelt az Airbustól és a Boeingtől kétszáz gépet, amelyek közül aztán pár Airbus-t és ATR-t leszámítva egy sem érkezhetett meg, mert Donald Trump amerikai elnök felmondta az elődje, Barack Obama által kötött nukleáris megállapodást, és szankciókat vetett ki a közel-keleti országra.
A helyzetet nehezíti az, hogy az Egyesült Államok a múlt héten egy akcióban megölte Kászim Szulejmáni iráni tábornokot, ez pedig az eddig is hűvös amerikai-iráni viszonyt tovább terhelte, és újabb szankciók kiszabására is számítani lehet.
Korábbi sajtóhírek szerint az állami Iran Air a szankciók ellenére nem mondott le az új gépekről, egy tádzsik közvetítőn keresztül három Airbus A319 érkezett a flottába, illetve még 2017-ben egy-egy új Boeing 777-est és Airbus A330-ast is átvettek.
Mint ismert, Irán az Airbustól 100, az ATR-től 20, a Boeingtől 80 repülőgépet rendelt.