Hibrid üzleti modellt követ a Japan Airlines (JAL) új légitársasága, a 2020 májusában induló Zipair Tokyo. A közép- és hosszútávú járatokra specializálódó cég Boeing 787-esekkel az Egyesült Államokba is közlekedne majd.
A japán nemzeti légitársaság 2018-ban megalapított diszkont leányvállalata a tervek szerint május 14-én indítja el üzemelését, első körben három, az anyacég flottájából érkező Boeing 787-8 Dreamlinerrel.
A szingapúri légiszalonon tartott sajtótájékoztatón a Flightglobal tudósítása szerint elhangzott, hogy a géptípusnak megfelelően a Zipair közép- és hosszútávú járatokra fókuszál.
A Csendes-óceánt átrepülve amerikai járatokat is indítana a cégvezetés, amivel igencsak felkavarhatják az állóvizet, hiszen ezen a piacon jelenleg csak hagyományos légitársaságok vannak jelen, magasabb jegyárakkal.
A Zipair magát a hagyományos, hálózatos és a diszkont cégek közé szeretné pozicionálni, hibrid légitársaságként megcélozva a kisebb pénztárcával, de az ultra low-cost cégek szolgáltatásánál magasabb elvárásokkal rendelkező utasokat.
Singo Nisida, a cég elnöke szerint ennek elsődleges eleme, hogy a hosszútávú járatok után az utasok kipihenten, jó élményekkel szálljanak le a gépről, és ne érezzék kényszerű, olcsó választásnak a céget.
A Csendes-óceánon átívelő, illetve később az Európába irányuló útvonalak megnyitásához a Zipairnek már csak az ETOPS (Extended Twin Operations) tanúsítványt kell megszerezni, hogy kéthajtóműves gépei kellő mértékben eltávolodhassanak a kitérő repterektől. A háromból két kritériumnak – karbantartás és repülés menedzsment – már megfelelnek a JAL-ra támaszkodva, már csak a pilóták képzettségét kell igazolni a hatóságok felé.
Ezt megelőzően az első járatok a tokiói Narita reptérről indulhatnak Bangkokba, majd pedig júliusban Szöulba. A járathálózat fejlesztése folyamatos lesz, ezt a JAL minden évben két-két Boeing 787 Dreamliner átadásával segíti 2024-ig, amikorra a flotta tíz gépesre bővül.
A Zipair Tokyo-hoz került példányokat a szüke-zöld arculatra való átfestésen túl belül is átalakítják, a JAL szellős kabinberendezése helyett fedélzeti szórakoztatórendszer nélküli, műbőr huzatos ülésekkel 290-300 utasra székezik be. Ezzel a közlés szerint 500 kilóval csökken a gépek tömege.