Még el sem készültek az első példányok az új amerikai elnöki helikopterből, a haditengerészet a korábbi hat mellé további ugyanennyit rendelt az S-92 e speciális változatából, a VH-92A-ból.
Az elnöki helikopterflotta gerincét az elhúzódó VXX-tenderek után a következő évtizedekben a nyertes Sikorsky S-92-esen alapuló VH-92A típusa jelenti majd, amiből az első hat példányt tavaly rendelte meg az Egyesült Államok haditengerészete (US Navy).
Mivel a jelenleg használt típusok (az SH-3-ason alapuló VH-3D és az UH-60 Black Hawkon alapuló VH-60) lassan megérettek a cserére, újabb hatra kapott megrendelést 427 millió USA-dollár értékben a Lockheed Martin égisze alatt működő Sikorsky helikoptergyártó a közleményük szerint.
A speciális kialakítású gépeket az amerikai tengerészgyalogság (US Marine Corps, USMC) üzemelteti, és ha az elnök a fedélzeten van, akkor az adott példány hívójele „Marine One” – hasonlóan a légierő repülőgépei és az Air Force One hívójel esetéhez.
Ugyanakkor még mindig nem indulhat be a VH-92-esek teljes értékű sorozatgyártása, amelynek során összesen huszonhárom példányt kell majd legyártani, a megállapodás szerint ez még mindig csak a kezdeti, lassú termelés (Low Rate Initial Production – LRIP) második szakasza. A most megrendelt példányokat a tervek szerint 2022-2023-ban adják át.
A ténylegesen szolgálatba álló új elnöki helikopterek kormányzati tesztelése már folyik, a hat darabos próbaflotta idén nyáron válik teljessé.
A majdani üzemeltető alakulat pilótái az összes alrendszer – köztük a titkos védelmi mechanizmusok – működését is kipróbálják minden elképzelhető körülménynél, hogy a rendszerbe kerülés után szavatolható legyen az elnök biztonsága.
Ezután először csak az Egyesült Államokon belül lehet majd velük találkozni, mert első körben a főképp belföldön használt, korosabb VH-3D-k kiváltása a cél, az elnök külföldi látogatásai alkalmával használt VH-60-asok még néhány évig biztosan rendszerben maradnak.
Érdekesség, hogy Dwight D. Eisenhower óta minden amerikai elnök kizárólag a Sikorsky forgószárnyasait használta. Speciális felszereltségüket tekintve a gépek nem maradnak el az elnöki különgépként használt VC-25-ösöktől, számos védett kommunikációs eszköz mellett infravörös és lokátoros irányítású, rakéták elleni védelemmel is el vannak látva.
Az Sikorsky S-92-estől korántsem állnak távol a különleges feladatok, a kéthajtóműves típust a gyártó tengeri olajfúró tornyok személyzetének szállítására és kutatás-mentési feladatokra is ajánlja. Ezen felül a Kanadai Királyi Légierő kötelékében CH-148 Cyclone néven teljesít szolgálatot a tengeri járőr variáns.