Pontosan 55 éve, 1965. február 27-én hajtotta végre első felszállását az Antonov An-22 Antei prototípusa. Az ukrajnai gyárban ez alkalomból vízsugaras köszöntéssel fogadták az utolsó polgári forgalomban lévő példányt.
A kijevi Gosztomel repülőtéren központtal rendelkező Antonov Airlines hosszú tárolást, majd felújítást követően 2016-ban helyezte újra forgalomba az UR-09307 lajstromjelű, 043481244 gyártási számú repülőgépet, amely bár ritkán repül, az elmúlt hetekben is teljesített kereskedelmi járatokat.
A légitársaság azért helyezte újra forgalomba a típust, mert lát keresletet a megrendelők részéről olyan fuvarokra, amelyekhez a típus paraméterei és képességei ideálisak.
Rövid típustörténet és érdekességek
Az An–22-es tervezéséhez az ugyancsak négyhajtóműves An–12 típus szolgált alapul, annak lényegében a megnövelt méretű változata, de attól eltérően osztott függőleges vezérsíkja van.
Az An-22-es a világ legnagyobb turbólégcsavaros repülőgépe, négy darab Kuznyecov NK-12MA hajtóművel van felszerelve. Mindegyiken egy-egy pár ellentétesen forgó 6,2 méter átmérőjű négytollú légcsavar található, amelyek működése az An-22 jellegzetes, dörmögő hangját is adja.
A típus 60 tonna áru szállítására képes, hatótávolsága mintegy 5000 kilométer.
A tehertér hossza 33 m, szélessége 4,4 m, emellett 29 fő szállításra alkalmas utastere is van. A tehertér mögött helyezték el a teherajtókat, hidraulikusan mozgatható rakodórámpával. Füves repülőtérről is képes üzemelni, ehhez kisnyomású ballonkerekei vannak.
A prototípus építése 1963-ban kezdődött Kijevben, és a földi teszteket követően 1965. február 27-én a kijevi 473. számú repülőgépgyár légikikötőjéből végrehajtotta az első felszállását. A repülőgépet még abban az évben bemutatták a párizsi légi szalonon.
A sorozatgyártást a taskenti 84. sz. repülőgépgyár végezte 1976 januárjáig. A földi szilárdsági tesztekhez elhasznált két gépet is beleszámítva összesen 68 gép készült, ebből négy darabot Kijevben, a többit Taskentben építették meg.
Az UR-09307 lajstromjelű An-22-es utoljára 2004. november 28-án érkezett Ferihegyre Gosztomelről, majd másnap távozott Lárnakába. A típus legutóbb (de remélhetőleg nem utoljára) ekkor járt a budapesti repülőtéren.