Likviditási gondjai miatt a Kínához tartozó Hajnan-tartomány kormányzatához fordult segítségért a Hainan Airlinest irányító HNA-csoport. Egyre közelebb az államosítás.
A tartományi kormányzat vezetésével egy munkacsoport alakul, amelynek feladata a koronavírus okozta gazdasági lassulás miatt a HNA-csoportnál kialakult, egyre súlyosbodó likviditási kockázatok kezelése – a Reuters értesülései szerint.
A HNA Group szombaton hivatalosan is elismerte, hogy a pénzügyi problémákkal nem képes önállóan megbirkózni.

A cég eddig öttagú igazgatóságát hétre bővítették, és két új igazgatót neveztek ki, akik kormányzati részről érkeznek, plusz a csoport jelenlegi vezérigazgatója mellé egy társ-vezérigazgató kerül a térség fejlesztéséért felelős állami testület részéről.
A HNA a Hainan Airlines mellett számos kínai légitársaságban birtokol részesedést, a járványtól függetlenül is pénzügyi gondokkal küzdő cégcsoportot hatalmas nyomás alá helyezte a koronavírus miatt kialakult óriási visszaesés a kínai légiközlekedésben, a belföldi és nemzetközi járatok tömeges törlése.
A visszaesett kereslet mellett az is nyomást helyez a cég pénzügyeire, hogy a törölt járatok miatt több millió utas számára kell visszatéríteni a jegyek árát. A Hainan Airlines annak érdekében, hogy csökkentse a készpénz-kiáramlást, egyéb takarékossági intézkedések mellett például a külföldi pilótákat fizetés nélküli szabadságra küldte.
A munkacsoportot Hajnan-tartomány kormányzata tulajdonában álló állami befektetési vállalat elnöke vezeti, mellette számos szakember vesz részt az állami befektetési bank, a terület gazdasági fejlesztéséért felelős szerv és a kínai polgári légügyi hatóság részéről is.
Korábban arról érkeztek hírek, hogy a kínai kormány átveszi a HNA-csoportot és a légitársasági részesedések más, kínai állami légitársaságokhoz, például az Air Chinához, vagy a China Eastern Airlineshoz kerülnek.
A Reuters forrásai szerint a két állami légitársaság már készül a HNA légitársasági érdekeltségeinek átvételéről szóló tárgyalásokra.

A HNA 11 légitársaságban, köztük a Lucky Airben és a Budapestre is közlekedő Hainan Airlines-ban is többségi tulajdonos, de a Hongkong Airlines-ban, az Azulban, a TAP Air Portugalban és a Virgin Australiában is van kisebb-nagyobb tulajdonrésze.
A csoport az elmúlt években rendkívül agresszívan terjeszkedett, 50 milliárd dollárt költött akvizíciókra, részesedést szereztek a Deutsche Bankban és a Hilton Worldwide-ban is. Ezzel azonban akkora adósságot halmozott fel a HNA, hogy később több vagyonelemet eladott, és a légitársaságokra, valamint a turizmusra fókuszált, de a bonyolult pénzügyi szerkezet, a hitelek, és egyéb kapcsolódó üzletek miatt nagyon nehézkes az értékesítés.
A nehézségek miatt tavaly előfordult, hogy a HNA-csoport csak késve tudott fizetést adni, mert nem volt elég szabad készpénze.
A légitársasági portfólióval sem volt minden rendben, a Hongkong Airlines-nál régóta pénzügyi gondok vannak, többször felmerült tavaly, hogy leáll a cég, de valahogy mindig megúszta a csődöt.
A csoport légitársaságainak több mint 50 gépre van megrendelésük, a Comac C919-es mellett Airbusok és Boeingek is vannak a várólistán. Az európai gyártó januárban 30 darab A330neo eladását jelentette, de a megrendelő nevét nem közölték, a Reuters forrásai tudni vélik, hogy a Hainan Airlines volt az ügyfél. Mivel korábbi ügyleteiket sem hozták nyilvánosságra, nem tudni, hogy ez tűzoltás-e, és ha igen, akkor hány más Airbus típusra leadott rendelést áldoztak be ezért.
Mi a helyzet a Hainan budapesti járatával?
A Hainan Airlines Csungking és Budapest közti járataira a foglalási rendszerek adatai szerint május végéig nem lehet repülőjegyet vásárolni, holott a légitársaság a korábbi bejelentés szerint csak február 7. és március 27. között függesztette volna fel a járatokat.
Jelenleg május 29-től ugyan elérhető a heti kétszer közlekedő járat (hétfő és péntek) a foglalási rendszerekben, azonban a légitársaság rendkívül magas árakon (úgynevezett full fare tarifával) kínálja a jegyeket.
A Hainan Airlines februárban több más hosszútávú útvonalán is megemelte az árakat, ez a lépés – a korábbi, hasonló tapasztalatok alapján – a járatok törlését, megszüntetését vetítheti előre.
Kapcsolódó cikk
Elviheti Budapest új kínai járatainak egy részét a koronavírus