Ahogy a külföldön rekedt emberek hazaszállítása befejeződik, reális esély van arra, hogy teljesen leálljon a légiközlekedés Európában, és csak a cargo-járatok maradjanak meg – írta a CAPA légiközlekedési tanácsadó a friss elemzésében.
A cég szakértői szerint a járatok teljes leállítására egyetlen, de nyomós oka lehet a légitársaságoknak: ez a készpénzállomány megtartása, ezt pedig a megszorító intézkedések mellett az üzemelésük felfüggesztésével tudják elérni.
Ma a Ryanair jelentette be, hogy szinte teljesen leáll, de így tett korábban a szintén hozzájuk tartozó Lauda, illetve a SAS Scandinavian, a Transavia, az Austrian Airlines, a Brussels Airlines is, mások mellett.
Ezt a hetet a tavalyi azonos időszakhoz képest átlagosan 59 százalékkal alacsonyabb kapacitással kezdték a légitársaságok Európában, a belföldi forgalomban 48, a nemzetköziben 62 százalék volt a mérséklődés. A csökkenés üteme a napokban fel fog erősödni azzal, hogy egyre több légitársaság áll le.
Olaszországban a legsúlyosabb a helyzet, ott 87,5 százalékos mélyrepülés tapasztalható, de 70 százaléknál nagyobb mértékben csökkent a járatok száma Finnországban, Spanyolországban, Németországban, Dániában, Görögországban és Belgiumban is.
Bár a legtöbb kormány már bevezetett valamilyen határzárat, további szigorításra is van még lehetőség, amely újabb járatok leállításához fog vezetni.
Oroszország például ma közölte, hogy minden nemzetközi járatot fel kell függeszteni a kormány döntése értelmében, és így tettek a thaiföldi légitársaságok is.
Eközben nemcsak Európában, de az Egyesült Államokban és Dél-Amerikában is hasonló járatszám-csökkentések történnek: a Flightglobal szerint a Gol a járatok 92, az Azul pedig 90 százalékát törölte. A CAPA szerint a kanadai Air Transat teljesen leáll április 1-jével, a United viszont egyelőre pont az ellenkezőjét csinálja mindennek: plusz járatokat állított be Európába (Frankfurt, London) és Ázsia-Óceániába (Sydney, Szöul) azzal a megjegyzéssel, hogy a kormányzati döntésektől függően változhat a menetrend.