Az Európai Zöld Megállapodás fényében új alapokra helyezné az Egységes Európai Égbolt koncepcióját az Európai Bizottság. Jöhet a környezeti terhelésen alapuló légtérhasználati díj és a légiforgalmi adatok elérhetővé tétele a szolgáltatási szektornak, valamint erősebb jogosítványokat kaphat az Eurocontrol.
A módosítást az Európai Bizottság kedden nyújtotta be, elsősorban azért, mert a koronavírus-járvány miatti alacsonyabb légtér-kihasználtság következtében fontossá vált a kapacitások igényszinthez igazítása.
Adina Valean közlekedési biztos szerint a légi útvonalak sokszor cikk-cakkosak, ez késésekhez, továbbá nagyobb üzemanyag-fogyasztáshoz és károsanyag-kibocsátáshoz vezet. Tavaly ez 6 milliárd euró fölösleges kiadást és plusz 11,6 millió tonna szén-dioxid kibocsátást okozott.
A mostani javaslat nem csak ezen negatív hatásokat csökkenti 10 százalékkal, hanem a piacon lévő adatokat elérhetővé teszi a szolgáltatási szektor számára, így a digitalizáció segítségével hatékonyabb lehet az útvonalszervezés is.
Az európai útvonalhálózat menedzselésével megbízott Eurocontrol erősebb jogosítványokat kap, így a remények szerint elkerülhetők lesznek a torlódások egyes légi útvonalakon, és a szervezet mindig az optimálisat engedélyezheti majd.
A közlekedésért felelős biztos egy sajtótájékoztatón arról is beszélt, hogy a légtérhasználati díjakat a járat környezeti terhelése alapján állapítanák meg, de további részleteket egyelőre nem mondott.
A következő lépés, hogy a javaslatot beterjesztik az Európai Tanácsnak és az Európai Parlamentnek, ahol lefolytatják a vitákat, majd szavaznak a javaslatról.
Az Egységes Európai Égbolt (Single European Sky, SES) elnevezésű kezdeményezést még 2004-ben hívta életre az EU, hogy csökkentsék a késések számát, és hatékonyabbá tegyék az európai léginavigációs szolgáltatásokat. Mivel ezt eddig egyes irányító szolgálatok megszüntetésével képzelték el, az országok szakszolgálatai erősen tiltakoztak a javaslat ellen.