Génszekvenálásból és egyéb adatokból új-zélandi tudósok arra a következtetésre jutottak, hogy egy utas másik hatot is megfertőzött az Emirates egyik aucklandi járatán. A légitársaságok korábban azt mondták, minimális a fedélzeten való megfertőződés esélye.
Az új-zélandi járványügyi hivatal tanulmányát az Aerotime szemlézte. E szerint a hatóság az Emirates Dubaj-Kuala Lumpur-Auckland járatán utazókat vizsgálta, akik az EK 448-as járattal szeptember 29-én érkeztek az országba.
A Boeing 777-300ER fedélzetén mindössze 86 utas repült, közülük érkezés után hét, a 24-es és 28-as sor között helyet foglaló bizonyult fertőzöttnek annak ellenére, hogy indulás előtt mindegyiküknek negatív volt a tesztje.
Ők Írországból, Indiából, Ukrajnából, a Dél-Afrikai Köztársaságból és Svájcból érkeztek, és leszállás után mindegyikük karanténba került az előírások szerint. Három utas október 2-án pozitív PCR-tesztet produkált, október 8-ig a többieknél is kimutatták a fertőzést.
Az Emirates Boeing 777-300ER-je változattól függően 352-428 utas szállítására alkalmas. A 86 utasból azonban adatok szerint 15 abban a 4 sorban ült, ahol a későbbi fertőzöttek is voltak.
A tanulmány kitért arra, hogy a szeptember végi járaton, illetve indulás előtt a dubaji repülőtéren sem volt kötelező a maszk használata az utasoknak, a hét megfertőződött utas közül négyen maszkot és kesztyűt is viseltek, ketten egyiket sem.
A kutatók szerint a vírust a Svájcból utazó, maszkot és kesztyűt viselő utas vitte a fedélzetre, ő utastársával együtt az indulás előtt, szeptember 25-én is negatív teszteredményt produkált.
Teljes bizonyossággal a kutatók sem állítják, hogy biztosan a járaton fertőződött meg mind a hét utas, de az epidemiológiai adatok, a génszekvenálásból származó információk, az ültetési rend, valamint a tünetek jelentkezésének időpontjai erre engednek következtetni.
Emiatt az új-zélandi szakemberek azt javasolták, hogy minden nemzetközi utast potenciálisan fertőzöttnek kell tekinteni akkor is, ha a járat indulása előtt negatív tesztet produkál, megfelelő távolságot tartott a többiektől, és védőfelszerelést is hordott.
A légitársaságok, élükön az őket összefogó Nemzetközi Légi Szállítási Szövetséggel (IATA), a pandémia első hulláma óta azt hangsúlyozzák, hogy a modern repülőgépek fedélzetén lévő HEPA-szűrők, a gyorsan cserélődő és a kabinban fentről lefelé áramló friss levegő, valamint a védőfelszerelések használata mellett minimális az esélye annak, hogy valaki egy légijáraton fertőződjön meg. Egy nyári tanulmány szerint egyetlen egy bizonyított esetet sem rögzítettek a szakemberek a világon eddig.