Érdeklődését fejezte ki Akbar Al-Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója aziránt, hogy az új generációs Boeing 777X-ből áruszállító változat készüljön. A még tesztelési fázisban lévő típus hajtóműveit is gyártó General Electric-et pedig az újabb technológiák alkalmazására szólította fel.
Egy online megrendezett konferencián, amelyet a Reuters szemlézett, érdeklődését fejezte ki Akbar Al-Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója a Boeing 777X áruszállító változata iránt, annak ellenére, hogy a gyártó egyelőre nem jelentette be ennek megvalósítását.
A 777X hajtóműveit is gyártó General Electric-et pedig a jövő technológiáinak alkalmazására szólította fel, mert a fejlesztések eddigi sebességét alapul véve már nincs túl messze 2050, amikorra a légitársaságok vállalták a karbonsemleges működést. Amint korábban megírtuk, a rivális Rolls-Royce folytatja a még takarékosabb Ultrafan hajtóművének fejlesztését.
Mint ismert, a 777X utasszállító változatának berepülési és tanúsítási programja is jelentős késésben van, mert a hatóságok a 737 MAX katasztrófáit követően szigorúbb követelményeket támasztottak. A típus első átadásai csak 2023-ban indulhatnak, három évvel később az eredetileg tervezettnél.
Eközben a járványtól független piaci folyamatok és a koronavírus miatt bekövetkezett válság sem kedvezett a nagyobb méretű szélestörzsű utasszállítók iránti keresletnek és konkrétan a 777X-nek sem. A legnagyobb vevő, az Emirates a megrendelése jelentős részét kisebb 787 Dreamliner-változatokra konvertálta, a Qatar Airways pedig későbbre halasztotta az általa megrendelt 65 példány átvételét.
Bár a Qatar Airways Cargo 24 Boeing 777F-ből álló flottájának átlagéletkora csak mintegy négy és fél év, és a legrégebbi példányok sincsenek még 11 évesek, a vezérigazgató álláspontja szerint mire a Boeing vagy az Airbus elindítja egy új generációs hajtóművekkel felszerelt áruszállító repülőgép programját, esedékessé válik az új megrendelés.
Mint ismert, az Airbus már több mint egy éve vizsgálja az ügyfelek és a piac igényeit az A350F programjának elindításához. Ez azért is fontos, mert az európai gyártó jelenleg csak egyetlen áruszállító típust készít, de az A330F-re nincs élő megrendelése, ezen felül csak kiszolgált utasgépek átalakításában vesz részt. Az elmúlt hetekben újra megszellőztetett tervek szerint az európai gyártó egyértelműen a 777F-fel szemben pozícionálná az esetleg megvalósítandó A350F-et, amely törzshossz és legnagyobb felszállótömeg tekintetében a jelenleg kínált, -900-as és -1000-es utasszállító változatok között helyezkedhetne el.