Mind a hatvan darab megrendelt Boeing 777X repülőgépét átveszi a Qatar Airways, de az eredetileg tervezettnél később. Al-Baker szerint a Boeingnek le kellene porolnia a Dreamliner kisebb hatótávolságú, 787-3-as változatának terveit, hogy azzal töltse be a közepes típusok szegmensét. 

A Qatar Airways 2022-ben veszi át első Boeing 777X repülőgépét, de az összesen hatvan darabos megrendelés leszállítását 2029-ig tolták ki – ismertette az amerikai gyártóval folytatott tárgyalások eredményét az Airline Ratings szaklapnak adott exkluzív interjújában Akbar Al-Baker, a légitársaság első embere.

A koronavírus-járvány miatti keresletcsökkenés, valamint a 777X tesztelési és tanúsítási programja során felmerült technikai zökkenők miatt a Boeing már korábban bejelentette, hogy egy évvel elhalasztja a 777X típus kereskedelmi bevezetését, az első gép 2022-ben állhat forgalomba. Emellett az amerikai cég csökkenti a 777 és a 777X gyártósorok kibocsátását.

Forrás: Boeing

A Boeing eleinte vonakodott a dohai székhelyű légitársasággal kötött szerződés módosításától, de végül európai riválisát követve beadta a derekát.

Amint megírtuk, Al-Baker korábban keményen megfenyegette a gyártókat, mondván: ha az Airbus és a Boeing nem hajlandó konszenzusos megállapodásra a gépátvételekről, akkor a Qatar Airways az összes létező megrendelését lemondja, és soha többet nem rendel az adott gyártótól.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mini-Dreamliner lehetne az A321XLR konkurenciája

 

A Qatar Airways vezérigazgatója a lapnak adott interjújában kitért arra is, hogy a Boeingnek a 787 Dreamliner típusból kellene egy könnyebb, kisebb befogadóképességű és teljesítményű változatot kifejlesztenie, hogy ezzel töltsék be a piac közepének (MoM – Middle of the Market) szegmenst.

 

Mint ismert, a Boeing korábban dolgozott a 767 és a 757-300-as típusok kiváltására szolgáló, az Airbus A321XLR-nek versenytársat jelentő NMA (New Midsize Airplane) vagy 797-esnek is hívott típus tervein, ám részben a 737 MAX-krízis miatt a gyártó új vezetése elkaszálta a projektet.

 

Al-Baker szerint a Boeingnek le kellene porolnia a közepes távolságokra optimalizált 787-3-as változat még 2010-ben, fejlesztési szakaszban asztalfiókban maradt terveit.

 

A Boeing 787-3 mini-Dreamliner korai látványterve. (Forrás: Boeing)

Ez a variáns könnyebb szárnyakkal és kisebb teljesítményű hajtóművekkel remek megoldás lehetne a közepes méretű és hatótávolságú típusok szegmensében.

 

Korábban megírtuk, hogy Al-Baker már 2019 márciusában is kijelentette, hogy fölösleges az új “797-es”, ehelyett egy kisebb és könnyebb Dreamlinerben kellene inkább gondolkodnia a gyártónak.

Mint ismert, a Qatar Airwaysnek a hatvan darab 777X mellett 23 darab 787-9 Dreamlinerre és öt 777F áruszállító repülőgépre van még megrendelése az amerikai gyártónál. Az idén csődbe ment Air Italy-nek megrendelt 737 MAX repülőgépek sorsáról egyelőre nincs hír, de Al-Baker korábban azt nyilatkozta, hogy a Boeingnek egy teljesen új típust kellene terveznie a problémás 737-utód helyett.

Korábban beszámoltunk arról is, hogy a 777X típus legnagyobb megrendelője, az Emirates nem csak halasztaná az átvételeket, hanem a már konvertáltakon túl további számos példányt is a kisebb 787-9-es típusra cserélne.