Akbar Al-Baker, a mindig szókimondó Qatar-főnök úgy véli, rossz döntés volna az amerikai gyártótól, ha megvalósítaná az új közepes típusát, szerinte inkább a 787-esből kellene egy könnyebb változat.

A berlini turisztikai vásáron nyilatkozott a gyakran éles kijelentéseiről híres Akbar Al-Baker, a Qatar Airways szókimondó vezére, az ATW Online szerint szót ejtett a Boeing közepes méretű típuscsaládjáról, az egyelőre késlekedő 757/767-utód NMA-ról is.

Al-Baker szerint a Boeing 797-esnek is nevezett terv megvalósítása „rossz stratégia” volna, hiszen ott van a korszerű 787-es, amelyből egy súlycsökkentett, kisebb hajtóműteljesítményű változat bőven elég lenne.

A 797-esről a szakma egy része sincs meggyőződve, a hajtóműgyártók és több neves elemző szerint is kétséges alapokon nyugszik. A kéttagúra tervezett, 225-270 ülőhelyes, 7-9 ezer kilométer hatótávolságú NMA jóváhagyásáról az idei év végéig hoz döntést a gyártó legfelső vezetése, ha ez megvan, a program bejelentése jövőre történhet meg.

A 797-es voltaképp hivatalos látványterve (Grafika: Boeing)

Ami a könnyített 787-est illeti, a Boeing eleinte tervezte a 4500-5600 kilométeres utakra optimalizált, eltérő szárnykialakítású és csökkentett felszállótömegű 787-3 változatot. De alig több mint negyvenet rendelt a két nagy japán légitársaság, az All Nippon és a Japan Airlines, ám a 787-es program súlyos gondjai és a -3-as változat későbbre halasztása, valamint a -9-es előrehozatala miatt végül elálltak a vásárlástól.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Továbbra is lelkes viszont a Boeing 797-es iránt a Delta Airlines vezetője, Ed Bastian: a szakember a Flightglobal szerint a minap megismételte, hogy remek ötletnek tartják a 797-est, és nagyon remélik, a gyártó megvalósítja.

Akbar Al-Baker kitért egyébként még egy másik elképzelésre is: A350-es megrendelőként beszélt a típus további törzshosszabbításáról. Szerinte ez csak a hatótáv rovására menne, így nem tartja jó ötletnek. (Igaz, az eddigi információk szerint a gyártó vélhetően a még újabb generációs hajtóművekkel összekapcsolva valósítaná meg, és egyelőre nem tudni, hogy a hatótávról mi az elképzelése – a szerk.)

Al-Baker elmondta: jelenlegi formájában a legnagyobb, -1000-es változat is jó képességű repülőgép, és a két év múlva érkező megnövelt felszállótömegű variánssal akár a Doha-Sydney táv is lerepülhető lesz.