Az ügyet ismerő források szerint a Qatar Airways mellett legalább három másik légitársaság is jelezte már az Airbus felé, hogy problémák vannak A350-eseik festésével, de légialkalmasságra veszélyes helyzetet egyik cég sem jelentett.
A Reuters hírügynökség a hozzá eljuttatott dokumentumok és a forrásai alapján számolt be arról, hogy a Qatar Airways-nél tapasztalt festési problémák máshol is felbukkantak.
A katari légitársaság mellett a Lufthansa, a Cathay Pacific és a Finnair is jelzett hasonlót, ennek lényege, hogy a festés és az alapozása elkezd repedezni, lepattogzani.
Ezeket a hibákat a légitársaságok esztétikai hibaként jegyezték fel a gyártónak, és az Airbus korábbi, valamint a mostani ügyre készült friss közleményében is ekként tüntetik fel. Ugyanakkor a jelentésekben az is olvasható, hogy vannak pontok, ahol a gépek villámvédelmében is fontos szereppel bíró háló szintén megsérült, így a kompozit törzs bizonyos pontokon védtelen a környezeti hatásokkal szemben.
A Finnair még 2016-ban jelentette a festési hibákat, három évvel később azonban már a háló alatt is talált problémákat, a Cathay Pacific esetében pedig előfordult, hogy két hete átvett gépen talált lepattogzott festést.
Ezzel kapcsolatban a gyártó azt írta, azért fordulhat elő ilyesmi, mert bizonyos légitársaságok gépei nagyobb hőmérsékleti ingadozásoknak vannak kitéve.
Mint arról korábban beszámoltunk, a hiba miatt a katari légügyi hatóság előbb 13, mára 20 darab A350-est kivont a forgalomból, a Qatar Airways pedig azt várja el a gyártótól, hogy derítse fel a probléma gyökerét.
Az Airbus azt közölte, hogy ezt megtalálták, és dolgoznak a megoldáson, ugyanakkor az érintett légitársaságokat a saját beszámolóik alapján még nem értesítették erről. Ezzel párhuzamosan a gyártó más anyag használatának lehetőségét is vizsgálja.
A Qatar Airways egyik négyéves A350-ese január óta Toulouse-ban van átvizsgáláson, miután Írországba küldték, hogy a 2022-es katari foci világbajnokságot reklámozó mintával lássák el.
Ugyanis két iparági forrás szerint a régi festés eltávolítása után derült ki, hogy a törzs külső borításával problémák adódtak, bár úgy tudni, nem jelentős vagy repülésbiztonságra nem veszélyes gondról van szó.
A Qatar Airways júniusban közölte, hogy felfüggesztette az új generációs szélestörzsű típus további példányainak átvételét a probléma megoldásáig, és már akkor jelezték, hogy a hatóság néhány gépet a földre parancsolt.
https://t.co/xnvj448l2i #airbus #qatarairways @timhepher @alexjcornwell
— ReutersAerospaceNews (@ReutersAero) November 29, 2021