A japán gyártó nem folytatja a regionális repülőgéptípus évek óta húzódó fejlesztési és tanúsítási programját.

A vállalat a negyedéves eredményközlésekor jelentette be, hogy végleges döntést hozott a Mitsubishi Space Jet, korábban Mitsubishi Regional Jet (MRJ) elnevezésű program leállításáról.

A Space Jet M90-es prototípus berepülését és tanúsítását már 2020 novemberében felfüggesztette a gyártó, miután fél évvel korábban már elkaszálta a 70 üléses változat fejlesztését, és jelentősen visszavágta a program költségvetését.

A program végleges leállítása mögött komplex okok állnak, a közlés szerint elsődlegesen azért, mert a Space Jet fejlesztése üzleti és pénzügyi szempontból fenntarthatatlanná vált.

A tanúsítási program összetettsége miatt több éves késést halmozott fel a gyártó, a technológia fejlődése, valamint a környezetvédelmi elvárások időközben történt változásai következtében pedig jelentős áttervezést igényelne a típus. A légialkalmassági tanúsítvány megszerzése további jelentős finanszírozást igényelne, a nemzetközi partnerekkel az együttműködés pedig nehézkes.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Grafika: Mitsubishi

Emellett a gyártó közlése kiemeli, hogy az USA-ban – amely a típus elsődleges célpiaca lett volna – folyamatos a bizonytalanság a légitársaságok és a pilóta-szakszervezetek közötti, úgynevezett „scope clause” tekintetében, emiatt a nagyobb, M100-as változat fejlesztését már korábban fel kellett függeszteni.

Ez a megállapodás a nagy légitársaságok regionális leányvállalatai és ráhordó járatokat üzemeltető alvállalkozói által használt repülőgépek egyes paramétereire (pl. maximális felszállótömeg és befogadóképesség) vonatkozik, az ilyeneken dolgozó pilóták juttatásai ugyanis alacsonyabbak a gerinchálózatokon és nagyobb gépeken dolgozó társaikénál, és utóbbiak érdekvédelmét szolgálva korlátozások vannak érvényben.

További gondot jelent, hogy a krónikus pilótahiány megkérdőjelezi a regionális repülőgépek piacának életképességét.

A gyártó ugyanakkor nem zárja ki, hogy a jövőben új technológiát alkalmazó programokat indít, ezekhez a Space Jet fejlesztése során megszerzett tapasztalatokat is felhasználná.

Amint korábban megírtuk, a Mitsubishi Space Jet kereskedelmi forgalomba állításának dátumát – tervezési és műszaki problémák miatt – számos alkalommal kénytelen volt elhalasztani a gyártó. Az eredeti tervek szerint a típusnak már 2013-ban forgalomba kellett volna állnia az indító légitársaság, az ANA flottájában.