A Recaro újfajta X-Tend ülésével a légitársaságok csökkenthetik a sortávolságot a szárnyak feletti vészkijárati sorokban, így akár 194 férőhelyesre növelhetik Airbus A320-asaik befogadóképességét.
A német Recaro Aircraft Seating a napokban mutatta be a keskenytörzsű Airbus repülőgépekhez tervezett X-Tend ülését, amelyekkel a szárnyak feletti vészkijárati sorokban csökkenthető a sortávolság, így nagyobb lehet a fedélzet befogadóképessége, ugyanakkor a hatóságok által előírt szélességű menekülőfolyosó megmarad.
Az európai EASA és amerikai FAA ugyanis előírja, hogy a vészkijárati sorokban legalább 13 hüvelyk (33 cm) széles helynek kell lenni az előző ülés támlája és az adott szék ülőlapjának széle között. Emiatt van nagyobb lábtér ezekben a sorokban, amiért kezdetben a fapadosok, majd már egyes hagyományos légitársaságok is külön pénzt kezdtek kérni.
A Recaro új megoldásának lényege, hogy az X-Tend ülés ülőlapjának elülső része automatikusan lehajlik, amikor az azon helyet foglaló utas feláll. Leülésnél az ülőlap elejét manuálisan kell felhajtania az utasnak, amely vízszintes pozícióban rögzül, amíg a testsúlya ránehezedik.
A szárny feletti vészkijárati sorok sortávolsága ezzel annyival csökkenthető, hogy a fedélzet utolsó sorába még 2-2 ülés helyezhető el, amellyel az Airbus A320-asok maximális befogadóképessége 194-re bővíthető.
Az ülést még az érintett hatóságoknak jóvá kell hagyniuk, de a német ülésgyártó már megkezdte az egyeztetéseket ügyfeleivel.
Mint ismert, a Wizz Air és az Easyjet is 186, míg például a Lufthansa 180 férőhellyel üzemelteti A320neo repülőgépeit.
Így működik az X-Tend
Well, now there's a way to trim exit row legroom and maintain egress ratings. @recaro_as has a design where the smaller pan has a flip up for support when seated, then it auto flips out of the way when you stand up. Allows max capacity seating. #paxex #aix2023 pic.twitter.com/slyDG7hMPV
— Seth Miller (@WandrMe) June 5, 2023