Mivel nem támogathatja tovább az Air Maltát, a szigetország kormánya bedönti a céget, és alapít egy újat, amely 2024 márciusának végén kezdi meg működését.

A jövő nyári menetrendi időszak kezdetekor, 2024. március 30-án bezárja a máltai kormány a nemzeti légitársaságot, és az Air Malta helyett másnap egy új cég kezdi meg a működését – jelentette be a szigetország miniszterelnöke és pénzügyminisztere a The Malta Indepentent híre szerint.

Erre azért van szükség, mert az Európai Bizottsággal két és fél éve zajló tárgyalásokon nem sikerült elérni, hogy az uniós tagállam tovább támogathassa az Air Maltát.

Mivel a kabinet mindenképp szeretne nemzeti légitársaságot a helyi gazdaságnak rendkívül fontos turizmus miatt, nem maradt más út, mint a rossz anyagi helyzetben lévő cég bedöntése és egy új alapítása az uniós versenyjogi előírások miatt. Az elképzelésről pár hónapja már érkeztek előzetes hírek.

Fotó: AIRportal.hu

A leendő nemzeti légitársaság nevéről egyelőre nem tudni konkrétumot: a cég elnevezése KM Malta Plc. lesz, a brandet pedig az Európai Bizottsággal kötött megállapodás szerint tendereztetni kell. Ugyanakkor az Air Malta márkát a jelenlegi vállalat bérli egy kormányzati alaptól – hívta fel a figyelmet a lehetőségre a pénzügyminiszter, arra utalva, hogy az elnevezés akár maradhat a régi is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mint elhangzott, a kezdőtőke 350 millió euró lesz, amelyből 300 millió az eszközök apportjaként érkezik. Köztük lesz három saját tulajdonú repülőgép, összességében pedig az új cég ugyanannyi, nyolc példányt üzemeltetne majd, mint a mostani (ebből jelenleg 6 darab a korszerű A320neo – a szerk.), és míg a célállomások száma csökkenne, ugyanannyi utast fuvarozna, mert a 75 százalékos töltöttséget 90-re növelnék.

Fotó: AIRportal.hu

Tervezik azt is, hogy visszavásárolják a heathrow-i és gatwicki repülési jogokat, a 17 célállomás között a két londoni légikikötő mellett szerepelne még Amszterdam, Berlin, Brüsszel, Catania, Düsseldorf, Lyon, Madrid, Milánó-Linate, Münchzen, Párizs-CDG és Orly, Prága, Róma, Bécs és Zürich, 2026-2027-től pedig esetleg még Koppenhága.

A tájékoztatás szerint az Air Malta 2024. március 30-i leállásáig szóló jegyek érvényesek maradnak, az értékesítésük is folytatódik, azok pedig, akik későbbi dátumon utaznának, visszatérítést kapnak, amelyre idén november 1-től lehet jelentkezni, erre a kormány mint legfőbb részvényes garanciát vállalt.

Ezeket a jegyeket ugyanis nem viszik át az új cégbe, amelynek járataira december 1-től kezdődik a helyek értékesítése.

Elhangzott az is, hogy a bizottsággal kötött megállapodás értelmében három év után a kormánynak stratégiai partnert (befektetőt) kell keresnie a cég átvételére, de legalább részbeni privatizációt szükséges indítania, a miniszterelnök és a pénzügyminiszter viszont azt közölte, hogy a kabinet meg akarja tartani a többségi részesedést majd.