A spanyol Iberia megkapta az A320neo típuscsalád extra nagy hatótávolságú változatának első példányát.
Az Iberia 182 utas szállítására alkalmas, kétosztályos fedélzeti elrendezésben, CFM LEAP-1A hajtóművekkel állítja forgalomba A321XLR repülőgépeit. A típusvariáns akár 4700 tengeri mérföld (8700 km) hosszú utak megtételére képes, amely a megnövelt hatótávú testvére, az A321LR teljesítményénél 15 százalékkal nagyobb.
Az Airbus továbbfejlesztett Airspace kabinberendezésével ellátott fedélzeten 60 százalékkal nagyobb kapacitást biztosító fej feletti tárolókat helyeztek el a kézipoggyászoknak, az üzleti osztályon 14 utas 1-1 elrendezésű, teljesen vízszintesre dönthető üléseken foglalhat helyet.
A repülőgép összes ülésében az elektronikus eszközök töltésére alkalmas csatlakozók vannak, emellett változtatható színű és intenzitású világítás teszi komfortosabbá az utazást.
A spanyol légitársaság kezdetben európai hálózatán üzemelteti a gépet, majd novemberben már elindul elő transzatlanti útjára, Madridból Bostonba.
Az A321XLR 2022 júniusában teljesítette szűzrepülését, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) pedig a berepülési programot követően idén júliusban adta ki a CFM LEAP-1A hajtóművekkel felszerelt változat típusbizonyítványát.
A variáns az előző generációs gépekhez képest 30 százalékkal alacsonyabb egy ülőhelyre vetített üzemanyag-felhasználással és károsanyag-kibocsátással, valamint akár 50 százalékos arányban bekevert fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF) is üzemelhet.
Az európai gyártó eddig már több mint félezer megrendelést szerzett a típusváltozatra, köztük a Wizz Airtől is, 47 példányra, a fapados várhatóan 2025-ben állítja forgalomba.
Az A321XLR futóművei nagyobb teherbírásúak, fékei erősebbek, módosították a fékszárnyakat, nagyobb kapacitású víz- és szennyvízkezelő rendszert szereltek be. A legkomplexebb változtatás azonban a megnövelt hatótávot biztosító, 12 900 literes hátsó-középső üzemanyagtartály (RCT – Rear Centre Tank) a gép szerkezetébe és a gyártási folyamatba történő integrálása, valamint tűzvédelmének biztosítása volt.
A tank teljes mértékben kitölti a szárny mögötti törzsszekció egy részét, az utastér padlójától a törzsszerkezet külsejéig. Emiatt a hatóságok extra védelmet írtak elő, hogy egy hasra szállás vagy túlfutásos baleset esetén biztosítva legyen a tartály védelme az üzemanyag kigyulladásának, berobbanásának megelőzése érdekében, és hogy elegendő idő álljon rendelkezésre a fedélzet kiürítésére.
Az Airbus a problémát a szárnytő körüli és a szárnyak közötti, az alapváltozaton is meglévő, eredetileg a repülőgép aerodinamikai tulajdonságainak javítására szolgáló hasi burkolat megnövelésével és megerősítésével oldotta meg. Az előírás szerint ezt az elemet sérülés esetén nem lehet majd javítani, hanem – eltérően a típuscsalád többi változatától – kompletten cserélni kell. Az A321XLR-ről itt írtunk bővebben.