Noha a sztrájk november elején befejeződött az amerikai gyártónál, még mindig nem indult újra a termelés a rentoni és everetti üzemekben, az Airbusnak pedig nagyon bele kell húznia decemberben, hogy elérje az éves gépátadási célját.

Az Airbus 84 repülőgépet adott át novemberben, így az év első tizenegy hónapjában 643 példányt sikerült az üzemeltetőkhöz juttatnia, ez hússzal több a 2023-as év azonos időszakánál.

Az európai gyártónak az év utolsó hónapjában 127 repülőgépet kellene átadnia ahhoz, hogy teljesítse a 770 gép „körüli”, az eredeti 800-ról lecsökkentett éves átadási célját.

Ehhez jelentősen bele kell húznia, de a siker nem kizárt, tekintve, hogy általában az év utolsó hónapjában meglódulnak az átadások, tavaly például 112 példányt sikerült leszállítani az ügyfeleknek.

Forrás: Airbus

Amint korábban megírtuk, az európai gyártó esetében a gyártás lassabb felpörgését főként külső tényezők, az új generációs hajtóművek problémái és késései, valamint egyes kabinberendezések akadozó beérkezése okozzák, az ellátási láncban és beszállítói hálózatban évek óta és világszerte tapasztalható gondok mellett.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ennél sötétebb a kép a rivális amerikai gyártónál, mert bár a rentoni és everetti üzemekben november 4-én véget ért a több mint másfél hónapos sztrájk, az érintett 737, 767, 777 típusok gyártását december elejéig sem sikerült újraindítania a vállalatnak.

A Boeing átadásai történelmi mélységekben mozognak, október végéig mindössze 234 darab 737 MAX-ot adtak át, ennek a nagy része is korábban már legyártott példány volt, novemberben pedig alig több mint tíz gép került üzemeltetőkhöz a gyártó összes típusát tekintve. A Boeing az idei évre nem is adott meg átadási célszámokat.

Forrás: Boeing

Mike Whitaker, a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) vezetője a Reutesnek azt nyilatkozta, hogy a gyártó december vége felé indíthatja újra a rentoni 737-es gyártósorokat, egyelőre ennek előkészületei és a dolgozók továbbképzései zajlanak, emellett a beszállítói és ellátási lánc újraindítása van folyamatban.

Kapcsolódó hír, hogy az USA szövetségi bírósága december elején elutasította a Boeing és az igazságügyi minisztérium (DOJ) egyezségét, amely szerint a gyártó bűnösnek vallotta magát az összesen 346 ember halálát okozó két 737 MAX-balesettel kapcsolatos büntetővád ügyében, így elkerülhette volna a bírósági eljárást és a komolyabb pénzügyi következményeket.