Arra utalnak a bizonyítékok, hogy pilótahiba miatt történt a dél-koreai Jeju Air Boeing 737-800-asának tavaly december végi katasztrófája.
A Dél-Korea által vezetett vizsgálat során bizonyítékot találtak arra, hogy a Boeing 737-800-as pilótái a madarakkal történt ütközés után tévesen a kevésbé sérült, bal oldali hajtóművet állították le – írta a Reuters az üggyel kapcsolatban tájékozott forrásra hivatkozva.
Ugyanis a balesetvizsgálók az áldozatok hozzátartozói számára tartott, zártkörű tájékoztatón arról számoltak be, hogy a pilótafülke hangrögzítője (CVR), a repülési adatrögzítő (FDR), valamint a roncsokban talált fizikai hajtóműkapcsoló helyzete is alátámasztja ezt.
Bár a katasztrófa hivatalos jelentését még nem adták ki, az informátor hangsúlyozta, hogy az ARAIB (Közlekedési és Vasúti Balesetek Vizsgálati Testülete) rendelkezik minden szükséges háttéradattal, és a megállapítás „nem fog változni”.
Az információk szerint az adatrögzítők alapján az történt, hogy a madarakkal való ütközést követően a kapitány a kettes (jobb oldali) hajtómű leállítására utasította az első tisztet, azonban a még működő, egyes (bal oldali) hajtómű kapcsolóját állították az üzemanyag-ellátás megszűnését okozó „cutoff” állásba, továbbá aktiválták a tűzoltó-rendszerét is, amely miatt az újraindítása is lehetetlenné vált.
Egy kormányzati forrás közlése szerint a repülőgép hajtóműveinek vizsgálata kimutatta, hogy a madárütközés és a baleset előtt nem volt a gépen műszaki meghibásodás. Az ARAIB hivatalosan nem kommentálta az értesüléseket.
A légitársaság pilótáinak szervezete ugyanakkor kritizálta a bizottságot a rendszerszintű és a repülőtér infrastruktúráját érintő hibák nem megfelelő vizsgálata mellett azért is, mert mindkét hajtóműben találtak madármaradványokat, tudományosan pedig nem bizonyított, hogy a bal oldali hajtómű nem károsodott olyan mértékben, hogy azzal le tudott volna szállni a repülőgép.
A vizsgálóbizottság az áldozatok hozzátartozóinak nyomására lemondta a már megszervezett sajtótájékoztatót, és visszavonta az ügyben kiadott közleményét.

Amint arról beszámoltunk, a Jeju Air Boeing 737-800-as repülőgépe Bangkokból tartott a dél-koreai Muanba 2024. december 29-én. A célreptér végső megközelítése közben a repülőgép madarakkal ütközött, a pilóták átstartoltak és vészhelyzetet jelentettek.
Az átstartolást követően a repülőgép nem tudott megfelelően emelkedni, vélhetően emiatt nem repülte le az ilyenkor megszokott iskolakört, hanem éles visszafordulással az egy futópályával rendelkező repülőtér szemközti pályavégére kísérelte meg a leszállást.
A Boeing 737-800-as a helyszíni felvételek szerint behúzott fékszárnyakkal és futóművekkel, az előírtnál jóval nagyobb sebességgel ért földet, majd túlcsúszott a futópálya végén, a műszeres leszállítórendszer antennáit tartó építménynek ütközött, összetört és kigyulladt.
A fedélzeten tartózkodó 181 fő közül 179 ember vesztette életét, a katasztrófát mindössze két légiutas-kísérő élte túl, akik a repülőgép farokrészében foglaltak helyet.