Több mint hatezer példányon módosításokat kell elvégezni, az európai hatóság sürgősségi légialkalmassági direktívát adott ki az ügyben. A Wizz Air is érintett, a probléma pedig járattörléseket okozhat több légitársaságnál.
Az európai repülőgépgyártó pénteken este bejelentette, hogy egy közelmúltbeli esemény kivizsgálásának elemzése során kiderült, hogy az intenzív napsugárzás miatt sérülhetnek az A320-as család repülésirányító rendszeréhez elengedhetetlenül fontos adatok.
Az Airbus elemzése szerint a hiba a típus jelentős számú, több mint 6000 forgalomban lévő példányánál okozhat problémát.
A gyártó ezért proaktívan együttműködve a légügyi hatóságokkal riasztást adott ki az üzemeltetőknek az azonnali óvintézkedések érdekében, hogy a rendelkezésre álló szoftveres és/vagy hardveres védelmet bevezessék, és szavatolják a flotta repülésbiztonságát.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) sürgősségi légialkalmassági direktívát adott ki az ügyben.
A direktíva szerint a probléma a régebbi modellek mellett az új generációs hajtóművekkel felszerelt neo-sorozat összes változatát érinti, a gépeket két csoportba sorolva. Az első csoportnál a következő járatot megelőzően cserélni vagy módosítani kell az érintett, magassági- és csűrőlapok mozgatásáért felelős számítógépet (elevator aileron computer – ELAC). Az ebbe a csoportba sorolt repülőgépek a módosítás végrehajtásáig nem repülhetnek, legfeljebb utasok nélkül egy olyan légikikötőbe, ahol a módosítás elvégezhető.
A második csoportba sorolt repülőgépek esetében pedig arra hívja fel a figyelmet a direktíva, hogy azokba nem szabad a problémás verziójú számítógépet beszerelni.
Sajtóinformációk szerint az érintett repülőgépek körülbelül kétharmadánál a légitársaságoknak vissza kell állniuk egy korábbi szoftververzióra, de amíg ez nem történik meg, az érintett példányok nem repülhetnek.
Az EASA direktívája szerint egy Airbus A320 repülőgépen nemrégiben nem szándékolt, korlátozott mértékű, lefelé irányuló állásszög-változást tapasztaltak, ami rövid ideig tartó kis magasságvesztéssel járt. Az esemény kivizsgálása során az Airbus az érintett repülésirányító számítógép meghibásodását azonosította lehetséges hozzájáruló tényezőként.
Az USA Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottságának (NTSB) jelentése szerint az esemény még október 30-án történt a Jetblue Airbus A320-200-as repülőgépével, amely utazómagasságon repülve került 4-5 másodpercre hirtelen süllyedésbe, 10 ember sérülését okozva.
A direktíva szerint a probléma, ha nem javítják ki, a legrosszabb esetben nem kívánt magassági kormánymozgáshoz vezethet, ez pedig a repülőgép szerkezeti teherbírásának túllépését eredményezheti.
Emiatt az EASA direktívája előírja egy megfelelően működő ELAC beszerelését, és megtiltja az érintett típusú eszköz alkalmazását.
Az Airbus elismeri, hogy mindez zavarokat okozhat a légitársaságok működésében, ezzel pedig az utasoknak is. A közlésben elnézést kérnek a kellemetlenségekért, jelezve, hogy szorosan együttműködnek az üzemeltetőkkel, miközben a biztonságot tartják prioritásuknak.
A Wizz Air lapunkhoz eljuttatott közleményében megerősítette, hogy néhány repülőgépe azok között van, amelyek a repülőgépgyártó előírása szerinti szoftverfrissítést igényelnek, ezért a légitársaság azonnal beütemezte a szükséges karbantartást.
Ennek eredményeként néhány hétvégi járat menetrendje módosulhat.
Azok az utasok, akik közvetlenül a Wizz Air weboldalán vagy mobilalkalmazásán keresztül foglaltak, értesítést kapnak az esetleges menetrendi változásokról – teszik hozzá.





















