A tízezredik repülőgépének átadását ünnepelte ma az Airbus az európai repülőgépgyártó dél-franciaországi Toulouseban működő központjában. A 10.000 repülőgép egy A350-900, melyet a Singapore Airlines-nak adott át a gyártó. Az Airbusnak az első 1000 repülőgép átadásához 19 év kellett, a legutóbbi 1000 darab legyártása és átadása mindössze 19 hónap alatt történt meg. A következő 10.000 repülőgépe átadását 10 éven belül prognosztizálja a gyártó.
A ma átadott A350 XWB a hatodik példány az új generációs szélestörzsű típusból a szingapúri légitársaság flottájában az általuk összesen megrendelt 67 példány közül. Az A350-es törzsén egy nagy méretű 10.000-es logó emlékeztet a jubileumi átadásra.
A repülőgépgyártó az idei évben a tervek szerint 650 darab 100 és 600 közötti utas szállítására képes repülőgépet adott és ad át megrendelőinek. Az Airbus típuspalettája a költséghatékony rövid hatótávolságú repülőgépektől, a világon a leghosszabb interkontinentális repülésekre képes szélestörzsűekig terjed.
A Singapore Airlines 1979 óta az Airbus ügyfele, jelenlegi flottájukban A330, A350 XWB és A380 repülőgépek teljesítenek szolgálatot, a regionális útvonalhálózattal rendelkező leányvállalataik, a Silkair és a Tigerair pedig az A320-as családba tartozó típusokat üzemeltetnek.
Az Airbus 1974. május 10-én adta át első repülőgépét, egy A300B2-t az Air France-nak.
A kezdeti években kizárólag szélestörzsű típusokat gyártottak, az A300-ast és az A310-est, majd a ’80-as évek közepén mozdultak az egyfolyosós repülőgépek irányába, amikor elindították az A320-as programot.
Az A320-as típuscsaládon bemutatott új technikai sztenderdeket és technológiákat a gyártó továbbörökítette a ’90-es évek elején bemutatott A330-as és A340-es szélestörzsű modellekre, melynek köszönhetően a gyártó szélestörzsű és keskenytörzsű repülőgépei kihasználták a hasonló üzemeltetési karakterisztikából adódó előnyöket. Ezeket az előnyöket az A380-as és az A350 XWB típusok esetében is élvezhetik a típusok üzemeltetői.
- A repülőgépgyártónak az első 1000 repülőgép átadásához 19 év kellett, a legutóbbi 1000 darab legyártása és átadása mindössze 19 hónap alatt történt meg.
- Az eddigi gépátadások mindössze 1%-a történt 1974 és 79 között, 5%-a az 1980-as, 16%-a ’90-es, 38%-a a 2000-es években, és 40%-a 2010 – 2016 között.
- A gyártó legnépszerűbb típuscsaládja az A320-as család, mely az eddigi átadások 72,5%-át teszi ki, második az A330-as, mely 13%-ot, az A300-as 5,5%-ot, Az A340-es 4%-ot, az A310-es 2,5%-ot, az A380-as 2%-ot, az A350-es (egyelőre) 0,5%-ot tesz ki az összes átadásból.
- Az Airbus átal gyártott repülőgépek 24%-át vásárolták meg lízingcégek, 26% üzemel ázsiai légitársaságoknál, 25% Európában, 14% Észak-Amerikában, 6% Latin Amerikában, 5% a Közel-Keleten, 2% Afrikában.
A következő 10.000 repülőgépe átadását 10 éven belül prognosztizálja a gyártó
Az évek során az Airbus folyamatosan fejlesztette a típuspalettáját az üzemanyag felhasználás hatékonysága, a működési megbízhatóság és az utasok kényelme terén.
Az A320neo család első példánya idén állt forgalomba, az új generációs hajtóművekkel felszerelt A330neo első példányának átadását pedig 2017 végére tervezi a gyártó.
Az A350 XWB hosszabb törzsű változata az A350-1000 repülőgép szűzrepülése még ennek az évnek a végén várható, az első átadás pedig 2017 második felében lesz esedékes.
Az Airbus jelenlegi típuspalettáján összesen négy típuscsaládba tartozó 16 modell szerepel, ezek az A320, A330, A350 XWB és az A380 típusok/típuscsaládok.
Az Airbus eddig összesen 16.700 repülőgépre szóló megrendelést rögzített, az általa gyártott repülőgépek több mint 400 légitársaságnál teljesítenek szolgálatot szerte a világon. A gyártónak mintegy 6.700 repülőgépre van jelenleg még nem teljesített megrendelése, mely világrekordnak számít és a jelenlegi gyártási ráták mellett 10 évre látja el munkával a cég gyártósorait.