2018-ban várható az új Cargo City átadása a Budapest Airport 2. Terminál melletti hatalmas fejlesztési területen, addig a jelenlegi kapacitások fejlesztése történik – közölte René Droese, a Budapest Airport ingatlangazdálkodási igazgatója. A lépés szerinte azért is elkerülhetetlen, mert idén nagy mértékű növekedést tapasztaltak a légiáru szállításban. Szárnyal a hagyományos légi teheráru, de a futárcégek által kezelt árumennyiség is rohamosan növekszik – közölte lapunkkal a Budapest Airport.
Szeptemberben először lépte át a havi 10 ezer tonnát a budapesti repülőtéren kezelt cargo áru mennyisége, ami több mint 33 %-os növekedés tavaly szeptemberhez képest.
Idén várhatóan meghaladja majd a 100 ezer tonnát a ferihegyi cargo forgalom.
A növekedés mögött több tényező is áll
A Qatar Airways Cargo idén márciustól heti kétszer (2016. október 7. óta pedig már háromszor) közlekedő járata nagy lökést adott a forgalomnak, de a budapesti piacon jelenlévő két másik nagy cargo légitársaság, a Cargolux és a Turkish Cargo is jól teljesít.
Szintén nagyon fontos szereplői a légiáru piacnak azok a légitársaságok, amelyek az utasszállító járatokon ún. belly cargo-t, vagyis a repülőgép rakterében a poggyászok mellett extra teherárut is szállítanak.
Ilyen légitársaság az Emirates is, amely tavaly decemberben váltott nagyobb típusra a naponta közlekedő Dubaj-Budapest járatán. A Boeing 777-es repülőgép rakterébe pedig irányonként akár 20 tonna áru is pakolható.
Az Air China pekingi járatain szeptemberben rekord mennyiségű belly cargo-t szállított, de ugyancsak sikeres volt teheráru szempontból az Air Canada Rouge transzatlanti járata Torontóba.
A forgalomnövekedés másik motorját a futárcégek jelentik, amik a Budapesten állomásozó repülőgépeikkel éjszaka repülnek ki megpakolva a nagy nyugat-európai elosztó központokba, majd hajnalban térnek vissza új áruval.
A DHL, a TNT, az UPS és a FedEx hagyományosan nagy szeletét teszi ki a ferihegyi áruforgalomnak,
a DHL ráadásul idén nyártól egy második napi járattal igyekszik kielégíteni a növekvő igényeket.
Újra beindult a Cargo City projekt, átadás leghamarabb 2018-ban
A bővülésnek köszönhetően minden eddiginél fontosabbá vált egy új, dedikált légiáru bázis, a fejlesztési tervekben Cargo City nevű létesítmény megépítése, ami a tervezés, a szükséges engedélyek megszerzése és az előkészületeket követően leghamarabb 2018-ra várható.
„Jelenleg is keményen dolgozunk a Cargo City fejlesztés elindításán és tárgyalunk a potenciális bérlőkkel, akik két éven belül a jelenlegi létesítmények helyett egy minden igényt kielégítő, világszínvonalú légiáru központban kezdhetik meg a munkát.” – mondta René Droese.
Az ingatlangazdálkodási igazgató azt is hozzátette, hogy
a Cargo City megépüléséig a jelenlegi infrastruktúrán hajtanak végre fejlesztéseket annak érdekében, hogy a repülőtér megfeleljen a növekvő igényeknek és a forgalom bővülésének.
A legtöbb légiáru kiszolgálását végző Çelebi például a jelenleginél kétezer négyzetméterrel nagyobb raktárat vehet birtokba hamarosan, ahol jobb környezet és megnövelt cargo biztonsági ellenőrzési kapacitás is segíti a cargo export kezelést.