Szolgálatba állította első Tupoljev 204-100C típusú teherszállító repülőgépét a Transaero Airlines. Az orosz légitársaság oldalunknak küldött tájékoztatása szerint az első Tu-204-esük tegnap teljesítette első menetrendszerű járatát.
Moszkva – Novoszibirszk – Jakutszk – Moszkva útvonalon teljesítette első, 24 tonna teheráruval megrakodott kereskedelmi járatát a Transaero Airlines Tu-204-100C típusú repülőgépe.
A cargo flotta első Tupoljevje nem a hagyományos Transaero színeket viseli. Az RA-64052 lajstromú repülőgépet az Ilyhusin Finance Corporationtől (IFC) lízingeli a légitársaság, amellyel összesen két darab Tu-204-esre kötöttek szerződést.
A Transaero Airlines tervei szerint a típust nemcsak belföldi, hanem nemzetközi járatokon is üzemeltetni fogják. A második teherszállító Tu-204-es érkezése május közepén várható.
A típus legfontosabb műszaki paramétereit tekintve két darab Szolovjov PSZ-90A típusú sugárhajtóművel van szerelve. A maximális hasznos teher, amit rakterébe vehet 30 tonna. Utazósebessége: 850km/h. Teljes terheléssel pedig 3950km-es hatótávra képes.
Oroszország második legnagyobb légitársaságának flottájában egyébként már eddig is teljesítettek szolgálatot Tupoljev típusok. Noha a 97 gépet számláló flotta túlnyomó része a Boeing gyár típusaiból áll, az orosz repülőgépipar 3 darab utasszállításra alkalmas Tu-214-essel és immáron egy cargo Tu-204-essel van jelen a cégnél.
Tu-214 még legalább 2025-ig gyártásban
Vonatkozó hír, hogy orosz iparági források szerint a Tu-214-es típus különböző, speciális változatai még legalább 2025-ig gyártásban maradnak. A Kazan Aviation Production Association (KAPO) által gyártott típus specializált változatai a védelmi minisztérium mellett más kormányhivatalok és hatóságok, valamint magáncégek is rendelkezésére áll. Az egyik legfontosabb megrendelő azonban kétségkívül a hadsereg lehet, amely a kiöregedett Iljusin 18-as alapjaira épült megfigyelő gépei helyébe rendszeresítene nagyobb számú Tu-214-est.
A Tu-214-es egy közepes hatótávú, alsószárny felépítésű sugárhajtóműves repülőgép, amelynek egyes változatai a külön beépített üzemanyagtartályoknak köszönhetően akár 10.000km-es hatótávval is rendelkeznek. A Tu-204-es alapváltozat 1989-ben teljesítette első felszállását. A Tu-214-es PSZ-90A típusú hajtóművekkel szerelt variánsa 1994-ben szerzett típusengedélyt.
A Tupoljev Tervező Iroda igyekezett a legmodernebb technológiák felvonultatásában. A típus vezérléséről fly-by-wire rendszer gondoskodik, amelyet színes kijelzős digitális pilótafülkéből lehet irányítani. A manőverezhetőségről és nem utolsó sorban a takarékosabb üzemről pedig wingletekkel szerelt szárnyvégek gondoskodnak.