Belső, nem megerősített információk szerint a Qatar Airways nem volt hajlandó átvenni négy Airbus A350-900-ast, minőségi kifogások miatt, és várhatóan a megrendelési állományból is törlik ezeket. A beszállítói láncnál van a gond: a Zodiac kabinberendezések gondjai miatt problémás a helyzet, az Airbus nem tudja tartani az átadási ütemtervet.

Drasztikus lépésre szánta el magát a katari légitársaság (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Drasztikus lépésre szánta el magát a katari légitársaság (Fotó:
AIRportal.hu)

Az öböl-menti három nagy cég egyike, a Qatar Airways korábban többször is megtagadta, hogy átvegyen gépeket, ha azokkal valami gondja volt, most újabbról érkezett hír.

A Bloomberg információi szerint négy Airbus A350-900-ast visszautasított a katari légitársaság, minőségi problémákra hivatkozva, például a kabinberendezést illetően. Az Airbus nem kommentálta az értesülést. Az értesülés úgy szól, hogy ezt a négyet törlik is a katari megrendelésből.

Akbar Al-Baker, a Qatar Airways mindig éles nyelvű vezetője annyit mondott: minden átvételi probléma gyökere az Airbusnál van, nem náluk, és szeretné, ha a repülőgépeket a jelenlegi ütemnél gyorsabban átvehetné.

Amint arról az AIRportal.hu is beszámolt, az európai repülőgépgyártó most már csaknem másfél éve gondokkal küzd az A350-es programban, nem tudja felfuttatni a gyártósort. A Zodiac ugyanis nem tud elegendő vécét és ülést biztosítani az új generációs szélestörzsűhöz, így több légitársaság is érintett a késéssel, vagy minőségi problémákkal leszállított A350-esek problémájában.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Cathay például, miután két hónapos késéssel kapta meg első gépét, alig egy év után pedig cserélni kénytelen a business-osztály berendezését. A Singapore Airlines szintén késéssel kapta meg az eleinte a „vécéhiányos” gépét.

Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója (középen) a légitársaság első A350-esének átvételekor, az Airbus és a Rolls Royce vezetőivel. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója (középen) a légitársaság első A350-esének átvételekor, az Airbus és a Rolls Royce vezetőivel. (Fotó: AIRportal.hu)


A Qatar összesen nyolcvan darabot rendelt a típuscsalád alapmodelljéből és a hosszabb, -1000-es verziójából, és 2014 decemberében vette át az első példányt.

A gazdasági portál információi szerint az A350-esekre szóló szerződés tartalmaz egy záradékot, ez alapján törölhetik az olyan megrendelést, amelynél a késés egy bizonyos időpontot túlmegy, így felszabadítva ezeket a példányokat más vevőknek.

Ismert, a katari légitársaság lett volna az A320neo bevezető légitársasága, ám ott a Pratt&Whitney-hajtóművek gondjai miatt állt el ettől, és lett így végül az első üzemeltető a Lufthansa. Később, ahogy azz AIRportal.hu is megírta, az egész megrendelést törölte a Qatar, a nagyobb A321neo-ra módosítva a szerződést.

Jelenleg tizenkilenc A350-900-as van a flottában, ebből négyet a tíz százalékban tulajdonolt LATAM-csoporttól lízingelnek. A nagyobb, -1000-es típusváltozat első példányát ez év végén várják a katari légitársaságnál.

Ajánló Kipróbáltuk a Qatar Airways vadonatúj Airbus A350 XWB-jét

Az Airbus és a Qatar Airways meghívásának köszönhetően elsők között próbáltuk ki az új Airbus A350 XWB repülőgépet, melyet az európai repülőgépgyártó december 22-én, a franciaországi Toulouse-ban adott át a Qatar Airways-nek, a típus első üzemeltetőjének. Részletek…