Nem számít arra a Delta vezérigazgatója, hogy ki kell fizetniük a kirótt büntetővámot a Bombardier Cseries-ekre. A Boeing dömpingvádjával elindult eljárás utolsó fordulója december 19-én lehet.
Lehet, hogy késéssel, de átvesszük majd a Bombardier Cseries-einket, és nem gondoljuk, hogy ki kell fizetnünk bármilyen büntetővámot – mondja a Delta vezérigazgatója. Ed Bastian a flightglobal.com cikke szerint.
Mint ismert, a Boeing kezdeményezte az Egyesült Államok illetékes hivatalainál a Bombardier elleni eljárást, mert szerinte dömpingárakkal nyerte el a kanadai gyártó a Delta megrendelését.
Álláspontjuk az, hogy a mintegy harmincmillió dolláros gyártási költség kétharmadáért, húszmillióért veheti meg a légitársaság a CS100-asok darabját. Emellett kifogásolta a Bombardier-nak nyújtott kanadai állami támogatást is.
A megvádolt felek azonban hangsúlyozzák, hogy a Boeing összehasonlítása alaptalan: az amerikai repülőgépgyártó azzal érvel, hogy a 737-700-as és MAX 7-es piacát rontja a szerinte túl olcsón kínált Cseries.
Ám a Delta közölte: a CS100-as kisebb, mint a 737-es, így nem is értik, miről beszél a Boeing. Végül az Egyesült Államok kereskedelmi minsztériuma nemrég hozott döntést. Két lépcsőben összesen háromszáz – 220 plusz 80 – százalékos büntetővámot rótt ki az ügyletre.
A Delta vezérigazgatója szerint különböző terveken és alternatívákon is dolgoznak a büntetővám miatt, de hogy mik ezek, nem árulta el. Vélekedése szerint az egyeztetések tovább folynak.
Amint arról beszámoltunk, a Delta és a Bombardier azzal is érvelt, hogy annak idején a légitársaság ajánlatkérésekor a Boeing nem is tudott saját gyártmányt kínálni a 100-120 utasférőhelyes kategóriában, hiszen a 717-es gyártását (amelyet a bekebelezett McDonnell-Douglastől vett át) 2006-ban befejezték.
Az iparágban nem szokatlan az akár meglepően nagyvonalú kedvezmény, főleg a korai üzemeltetők között. Maga a Boeing is, mint nyilvánosságra került, hosszú évekig jelentős árengedménnyel kínálta a 787-eseit.
A Boeing használt Embraer E190-eseket kínált fel a Deltának, amely végül a Bombardier CS100-as mellett döntött, hetvenöt példány megrendelésével és ötven darabra opcióval. Az első gép 2018 tavaszán érkeznek, még abban az évben tizenhatot venne át a légitársaság.
Az Egyesült Államok kereskedelmi minisztériuma közölte, hogy a tervek szerint december 19-én hoz végleges döntést az ügyben.
Mindeközben kiderült, hogy a lett légitársaság, az Air Baltic egy kis időre leállította a Cseries-eit, a CS300-asokon átvizsgálást tartottak egy napon át a flightglobal.com cikke szerint. A légitársaság közölte, a Pratt&Whitney-hajtóműveket kellett karbantartani, de konkrétabbat nem mondtak. Mint lapunk is megírta, a PW-hajtóművek Airbus A320neo-kon tapasztalt problémáinak egy része a Bombardier repülőgépein is jelentkezett.