Elszakad a múltjától a jordán légitársaság, az alacsony költségekre koncentrálva fapados jegyárakat is bevezetnek, és inkább az országba irányuló forgalom fellendítésén dolgoznak ezentúl. Stefan Pichler vezérigazgató szerint nincs értelme beszállniuk a nagy öböl-menti légitársasági hármas átszállóforgalmat generáló versenyébe.

Fotó: AIRportal.hu

A Royal Jordanian tavaly új vezérigazgatót igazolt, a korábban többek között az Air Berlinnél, a Thomas Cooknál vagy a Jazeera Airwaysnél is dolgozó német Stefan Pichler személyében.

Az új vezető feladata végre nyereségesre fordítani a légitársaságot, amelyben természetsen az értékesítés, az útvonalhálózati stratégia és a flotta jövője is nagy szerepet játszik.

Mint arról nemrég beszámoltunk, az első, nyilvánosságra hozott részletek szerint a Royal Jordanian nem kérte a nyolcadik Boeing 787-esét, megmaradnak hét Dreamlinernél a jövőben is, a keskenytörzsű flottát viszont fejlesztené az új igazgató.

Most Pichler elmondta az Arabian Aerospace portálnak, hogy a 26 százalékban a jordán állam tulajdonában, egyébként a tőzsdén jelen lévő légitársaság hosszú évek óta veszteséges, és a környező országokban, illetve Észak-Afrikában is tapasztalt felfordulás szintén visszavetette a működésüket: Irak, Szíria, Jemen és Líbia egyaránt fontos piacuk volt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A 787-eseivel együtt félfapados, hibrid irányba tart a jordán nemzeti légitársaság (Fotó: Boeing)

A vezérigazgató szerint a régió instabilitása mellett az is probléma, hogy a Royal Jordanian háza táján a nem hatékony működés kultúrája élt eddig.

Mint hangsúlyozza, a légitársaság az utóbbi tíz évben üzemi szinten veszteséget termelt, ez a kereskedelmi szemlélet hiányára vezethető vissza.

Annak érdekében, hogy a Royal Jordanian nyereségessé váljon, az új stratégia részeként olcsó, fiatalos imázst szeretne kialakítani, és meglévő jegyárkategóriák mellé diszkont lehetőséget bevezetni.

Stefan Pichler elmondása szerint az igazgatótanács rábólintott az új programra, amely szerint nem az új piacokon való megjelenés a fókusz, nem akarják „uralni a világot”, pusztán pénzt akarnak keresni.

Úgy véli, nincs értelme kockázatos stratégiákat követni, az ő piacuk a Kelet-Mediterrán térség, nem az Arab(Perzsa)-öböl, és nem a nagy átszállóforgalom, mint az öböl-menti hármaknak.

Ezzel elhagyják a korábbi, interkontinentális összeköttetéseket Jordánián keresztül erőltető stratégiát.

Emiatt megszüntették az indonéziai és kínai járataikat, az indiai és a nyugat-afrikai útvonalakat is az elmúlt időszakban.

A nyereségességért agresszívabb kereskedelmi politikát vezetnek be, különböző promóciós kampányokkal stimulálják majd a piacot, hogy a meglévő körben népszerűbbé váljon a légitársaság. Ennek része az is, hogy low-cost irányba mozdulnak el – vélhetően hibrid légitársasággá válva, ahol business és kézipoggyász nélküli turista jegyárkategória egyaránt megtalálható.

Pichler azt is mondta: kész elmenni odáig, hogy ételt se adjanak a fedélzeten, egyébként már most is több járaton hideg élelmet adnak a meleg fogások helyett.

Mint kiemelte, a tavaly elkezdődött változás már érezteti a hatását, a harmadik negyedévben már mintegy 45 millió USA-dollárnyi nettó profitot értek el, a gépek töltöttségét 10 százalékkal 75 százalékra növelve.

A vezérigazgató szerint muszáj lépést tartaniuk a légiipari trendekkel, hiszen még az Emirates is szorosabbra fűzte a viszonyát a dubaji diszkont testvércéggel, a Flydubai-jal, illetve a Saudia is létrehozta a fapados Flyadealt.

A következő években szerzény, 3-3,5 százalékos növekedést céloz meg a Royal Jordanian, az új járatok között lesz Washington D.C., Koppenhága, Stockholm is, és tervezik, hogy a Vörös-tenger partján fekvő dél-jordániai nyaralóhely, Aqaba forgalmát is fejlesszék.

Az öt éves terv részeként a most 26 gépes flottát 30-ra növelnék, a keskenytörzsűek lecserlésével és számuk növelésével.

Pichler közölte, a következő négy-öt hónapban dolgozzák ki a flottafejlesztési tervet, egyszerűsíteni szeretnék a keskenytörzsű gépparkot, és szóba jöhet bármi az Airbus, a Boeing, az Embraer és a Bombardier palettájáról.

Ismert, jelenleg A319-esek, A320-asok és A321-esek mellett Embraer E175-ös és E195-ös gépek közlekednek a légitársaságnál.

A vezérigazgató különösen élesen beszélt a konkurenciáról is: mint mondja, ők tőzsdei cégként nem kapnak állami támogatást, mint szerinte a nagy öböl-menti légitársaságok, és egyébként is utálja a versenyt. Bár nem ő a közlekedési vagy turisztikai miniszter, mindent megtesz azért, hogy „azokat, akik csökkentik a profitját, kirúgja a saját piacáról”. Ilyen az élet – teszi hozzá.

Kijelentése annak fényében nem túl derűs, hogy nemrég a Ryanair jelentette be: megjelenik a jordán piacon, több európai városból, így Budapestről is indít járatokat Ammánba, illetve néhány helyről Aqabába.