A Szövetségi Légügyi Hatóság annak idején nem kapott megfelelő információkat a gyártótól a 737 MAX új átesésvédelmi rendszeréről egy friss minisztériumi jelentés szerint. A két katasztrófában jelentős szerepet játszó MCAS-t csak 2019 januárjában tudta átnézni a testület.

A Reuters az Egyesült Államok közlekedési minisztériuma által lefolytatott vizsgálati anyagot a megjelenés előtt szemlézte.

Forrás: Boeing via Youtube

A dokumentumban egyebek között az áll, hogy az új generációs típusváltozat engedélyeztetésekor gyártó és a hatóság is hibázott.

A 2017 márciusára véget ért tanúsítási eljárást nem megfelelő kommunikáció, és a Boeing felől érkező nyomás is hátráltatta, bár utóbbit még képesek voltak kezelni. De az FAA nem tudta felmérni azon módosítások hatásait, amelyet a Boeing végzett a 737 MAX-ok repülésirányító rendszerében a Next Generation szériához képest.

A Boeing ugyanis semmilyen dokumentumot nem adott be a hatóságnak, amely a későbbi katasztrófák egyik okaként megjelölt MCAS-rendszerrel kapcsolatos módosításokat részletezte volna.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezért, bár a hatóság berepülő pilótája tudott róla, az engedélyezést végző mérnököknek fogalmuk sem volt arról, hogy van ilyesmi az új generációs típusváltozatban. Ezt támasztja alá az a súlyos megállapítás is, hogy az FAA csak 2019 januárjában, három hónappal a Lion Air 2018 októberi katasztrófája után vizsgálta először részleteiben az MCAS-t (repülési karakterisztikát javító rendszer), de ennek anyagát soha nem zárták le, és nem is hozták nyilvánosságra.

Szintén ide vág az a korábbi megállapítás, hogy a Boeing saját maga nézte át és véleményezte az FAA helyett az átesésvédelmi rendszert.

A mostani vizsgálatban a minisztérium azt is írta, a Lion Air balesete után az FAA módosította a 737 MAX rizikófaktorát 2,68 halálozás 1 millió repült óránkénti értékre, amely jelentősen meghaladja a küszöbértéket (1 haláleset 10 millió repült óránként).

Forrás: Boeing

Az Ethiopian 302-es járatának katasztrófája után aztán globálisan is földre parancsolták a típust, tavaly áprilisban kezdődött el a gép rendszereinek újratervezése, amellyel a múlt héten végeztek, és most hétfőn már megkezdődhettek az ismételt engedélyezéshez vezető ellenőrző repülések.

Az FAA a Reuters megkeresésére nem kívánt nyilatkozni, a Boeing pedig azt közölte: mindenben együttműködnek a hatósággal.