Tizenegy éve állt le a Malév: a február 3-i évforduló alkalmából újra utánanéztünk, hogy mi történt a nemzeti légitársaság nyugati gyártmányú repülőgépeivel. A Boeing 737NG-k közül több a környező országokban szolgál, kettő immár orosz lajstromjellel, a 737-400-asok közül az egyik időnként Budapesten is megfordul a spanyol Swift Air színeiben, az egyik 767-300-as pedig éppen néhány napja repült át Magyarország felett.
Ahogy számos cég flottájának gerincét, úgy a magyar nemzeti légitársaságét is a Boeing 737-esek alkották több mint két évtizeden át. A 2003 tavaszától forgalomba állított, a gyártótól újonnan érkezett, az ILFC-lízingcégtől bérelt 18 darab Next Generation változatból 14 példány már a csőd estéjén, 2012. február 3-án este elhagyta Ferihegyet, és az írországi Shannonba repült.
Elsőként a HA-LOU lajstromjelű, Oneworld-festésű Boeing 737-800 szállt fel este háromnegyed 7 körül, a Malev 5212 hívójelű gép pilótája a közelkörzeti légiforgalmi irányítással folytatott rádióforgalmazásában mondta az elhíresült fordulatot: „Indul a fekete sereg!”
A 737-700-asok és -800-asok ma is repülnek
A HA-LOC 2012 és 2019 között az orosz Yakutia Airlines színeiben repült, 2019-ben az arhangelszki központú Smartavia (korábbi nevén Nordavia) légitársasághoz került, az Oroszország elleni szankciók miatt korábbi VQ-BEG helyett már orosz, RA-73661 lajstromjellel repül. Ez az a gép, amely még 2011 nyarán charterjáratot teljesítve a krétai Iráklio repterén leszálláskor megsérült, majd kijavították.
A LOH korábban az orosz S7 légitársaságnál, tavaly nyár óta a horvát ETF Airways-nél repül 9A-ABC lajstromjellel.
A LOK 2012-től az S7-nél, majd 2021 nyarától a Yakutia Airlinesnál teljesít szolgálatot immár szintén orosz, RA-73260 lajstromjellel, és tavaly decemberben repült utoljára.
A LOM pedig 2012 óta folyamatosan az S7 légitársaságnál szolgált, de 2021-ben áruszállítóvá alakították, jelenleg a DHL számára üzemelteti a Texel Air, A9C-JNC lajstromjellel Bahreinből repül napjainkban is.
Az egykori Oneworld-festésű LOU pedig a dél-koreai Eastar Jetnél repült 2012-től, de tavaly nyáron visszakerült Európába, jelenleg a lengyel Enter Air légitársaságnál szolgál SP-ESI lajstromjellel.
A -700-asok közül a HA-LOA és a LOB a cseh Smartwings flottájába került, előbbi OK-SWW, utóbbi OK-SWT lajtsromjellel most is utasokat szállít prágai bázissal.
A LOI, LOL, LOP, LOR és LOS az Egyesült Államokban, a fapados óriáscég Southwest üzemeltetésében repül nagy kihasználtsággal.
Utóbbiak egyébként a Malév leállása után és az amerikai diszkont légitársaság előtt a később csődbe ment orosz Transaero légitársaságnál is jártak.
A 737-600-asokból egy sem maradt
A 2003-ban és 2004-ben gyártott 6 darab rövid törzsű -600-ast még a csőd évében, 2012-ben mind szétbontották az arizonai Goodyear repülőtéren.
A mindössze 109 utas szállítására képes, rövid törzsű 737-esek egy székre eső üzemanyag-fogyasztása és üzemeltetési költségei a hasonló befogadóképességű regionális típusokhoz viszonyítva magasak voltak, emiatt a típusváltozat iránt csekély volt a piaci kereslet.
A Malév leállása után a tulajdonos lízingcégnek ezért pénzügyi szempontból jobban megérte a 10 évesnél is fiatalabb gépeket szétbontani, és kiárulni a többi NG-sorozatú géppel nagy arányban kompatibilis alkatrészeiket.
Két példány (LOF és LOJ) pilótafülkéjét azonban repülőgépszimulátor építéséhez szerezték meg magánszemélyek.
Nagyvasak darabokban és ma is a levegőben
A Malév korszaknyitó szélestörzsű gépei, az 1993 tavaszán érkezett Boeing 767-200ER-ek közül a HA-LHA a 2007-es kivonása után a (később csődbe ment) brazil Varignál repült 2011-ig, aztán 2015-ben szétbontották az Egyesült Államokban.
A budapesti reptér műszaki előterén sok évig parkoló LHB törzsét – miután az értékes alkatrészeket egy kanadai vevő kiszereltette belőle – évekig a repülőtéren tárolták, függőleges vezérsíkját az Aeropark bejáratánál állították ki.
A nagyobb, bérelt -300ER-ek közül kettő is viselte a HA-LHC lajstromjelet, az első, amely a saját -200ER-ek érkezése előtt az 1992-es nyári menetrendben repült a Malévnél, az Atlas Air flottájában teljesít aktív szolgálatot, és az utóbbi hetekben-hónapokban repült Európába is, például a németországi Hahn és Ramstein reptereire, vélhetően az amerikai légierő számára teljesített csapatszállító charter-járatokat.
Ez a példány január 27-én és 28-án repült át hazánk, és egykori bázisa, Ferihegy felett, utóbb a Szófiából Ramsteinbe tartó 5Y 559-es számú járaton.
A második LHC, amely 2007 tavaszától 2008 őszéig szolgált a magyar légitársaságnál, most az Amazon Prime Airnél áruszállítóvá alakítva teljesít járatokat a Cincinnatiben működő bázisról.
Az 1989-es gyártású, LHD lajstromjelű példány pedig, amely 2000-2001-ben volt a Malévnél, utoljára a Kenya Airways színeiben repült, de 2018-ban Kansas City repülőterén szétbontották.
Három még most is aktív a négy „botmixerből”
A négy darab légcsavaros-gázturbinás Bombardier Dash 8-as közül három a norvég Wideroe regionális cég flottájába került, és azóta is ott szolgál, az egykor HA-LQA, LQC és az LQD lajstromjelűek az utóbbi napokban is járatokat repültek. Az LQB-t viszont még 2012-ben szétbontották Innsbruckban.
CRJ-k Kazahsztánban és Szudánban
A szintén Bombardier-gyártású CRJ-200 (Canadair Regional Jet) példányai közül a HA-LNA sokáig, a 2008-as kivonásától 2017 őszéig állt Ferihegyen.
Miután repülőképes állapotba hozták a budapesti reptéren dolgozó szakemberek, Kazahsztánba került a SCAT Airlines-hoz, ahol egy ideig tárolták, de a flightradar24.com adatai szerint a napokban is aktívan repül a légitársaság járatain.
Az LNB és LND a szudáni Nova Airwayshez került, a flottakövető adatbázisok szerint előbbi jelenleg is aktív (de a virtuális radarokon ennek nincs nyoma), utóbbit (amely egy 2018-ban készült fotó szerint csaknem teljes Malév-festést viselt) tárolja a légitársaság.
Az LNC a 2012-ben szintén csődbe ment skandináv Cimber Airnél szolgált, 2016-ban a kanadai Avmax Grouphoz került, és Calgaryban tárolják, a legutóbbi fotó 2020-ban készült róla, még a Cimber színeiben, de hajtóművek nélkül.
Egy különlegesség is volt a Malévnél, a korábbi, CRJ-100-as típusváltozatú HA-LNX a fiatalabb testvéreinek megérkezése előtt, 2002-ben néhány hónapig magyar színekben repült. Most a kanadai Vancouverben, a British Columbia Institute of Technology-ban őrzik.
A Fokkerek többsége ma is dolgozik Ausztráliában
A Malév flottájából még a csőd előtt, 2010-ben kivont Fokker 70-esek közül a HA-LMA, LMB és LMC lajstromjelűek a romániai Carpatairnél tett kitérő után jelenleg a főként bányavállalatoknak szolgáltató ausztrál Alliance Airlines flottájában repül, a más úton odaérkezett LME és LMF társaságában. Az ötből négy a napokban is járatokat teljesített, de az egykori LMB 2021 novemberében repült utoljára a virtuális radarok adatai szerint.
Az LMD 2017-ben a pápua-új guineai Air Niugini flottájába került, majd az adatbázis szerint 2020 áprilisában a Alliance Aviation Slovakia vette át, és osztrák lajstromjel alatt tárolják valahol, sorsa ismeretlen.
A klasszikus 737-esek nagy része már befejezte pályafutását
A fentebb említett 737 Next Generation változatok az 1991-től a kétezres évek közepéig használt Classic típusvariánshoz tartozó példányokat váltották. Utóbbiak közül a legkisebb -500-asból kettőt üzemeltetett a Malév, mindegyik a Hapag-Lloydtól érkezett, majd oda is tért vissza.
Kitérők után egyikük, a HA-LEP a bontóban végezte, a LER pedig elvileg az illinoisi Oak Brook Center Mall gyerekeknek szóló élményparkja, a KidZana egyik dísze.
A -400-asok közül a HA-LEN és a LEO a spanyol Swift Airnél teljesít szolgálatot, utóbbi EC-MNM lajstromjellel időnként Budapesten is megfordul, legutóbb idén január 11-én.
A HA-LEU korábban Dél-Koreában, jelenleg a brazil Sideral Linhas Aereas cargo-légitársaságnál repül áruszállítóvá alakítva Sao Paulóból. A LEV utasszállítóként a litván Get Jet flottájában szolgált 2021 márciusáig, de jelenleg tárolják, vélhetően épp áruszállítóvá alakítják át Mexikóban, a LEY és a LEZ pedig befejezte pályafutását.
Ami a -300-asokat illeti, egyenesen a Boeing-gyárból érkezett 1991-ben a lízingelt HA-LED, a LEF és a LEG, 1994-ben pedig a LEJ.
Ezen egykori új példányok közül a néhai HA-LED a kivonása után a Norwegiannél szolgált 2004-től, később a csődbe ment román Blue Air üzemeltette YR-BAP lajstromjellel, 2021 márciusában repült utoljára, és az adatbázisok szerint Bukarestben parkol.
A LEF Ázsiába került, utolsó információk szerint letárolva állt, de ajándékboltként is szolgált egy szórakoztatóparkban.
A LEG, amelyet 1991-ben II. János Pál pápa első magyarországi látogatása alkalmával Szent István nevére kereszteltek, a kínai YTO Cargo cégnél áruszállítóvá alakítva üzemelt, majd 2020-ban a Kongói Demokratikus Köztársaságba került, utoljára Dél-Afrika felett észlelte a Flightradar24, 2022 decemberében 9S-AKK lajstromjellel.
A LEJ fotók tanúsága szerint 2018 nyarán még javában utasokat szállított Dél-Amerikában, a Boliviana de Aviación színeiben, de 2020 márciusa óta a kínai Tiencsinben tárolja amerikai tulajdonosa.
A LES és a LET használtan került a Malévhoz, aztán 2003-tól ezeket is a Norwegian üzemeltette: az elérhető adatok szerint az előbbi vélhetően letárolva áll a Fülöp-szigeteken, az utóbbit azonban 2014-ben szétbontották. A LEX pedig szintén az YTO Cargo flottájában, áruszállítóvá alakítva dolgozott, de 2020-ban ez is a Kongói Demokratikus Köztársaságba került, státusza ismeretlen.
A Classic változatoknál is korábbi generációt képviselő hat 737-200-as a HA-LEA, LEB, LEC, LEI, LEM és LEK lajstromjeleket viselték a Malévnél.
Az egykori HA-LEC a venezuelai Avior légitársaságnál, YV3151 lajstromjellel a világjárvány kezdetéig aktívan repült, az adatbázisok szerint 2020 márciusa óta azonban egy venezuelai reptéren parkol.
A többi -200-as, amelyeknek a Malévet megelőzően és a nemzeti légitársaság flottájából történt kivonásukat követően is sokszínű életük volt a világ különböző pontjain, már befejezték pályafutásukat.
Köszönjük, hogy elolvastad a cikket!
Kövesd az AIRportal.hu-t és a Facebook oldalunkat a legfrissebb légiközlekedési hírekért!