A gyári tesztek során problémát észleltek a GE Aviation GE9X hajtóművével, ezért tovább tolódhat a Boeing 777X prototípusának első felszállása.

Forrás: Boeing

A 777X prototípus szűzrepülését hátráltató problémáról a napokban megrendezett UBS Global Industrials and Transportation konferencián, New Yorkban beszélt Greg Smith, a Boeing pénzügyi vezérhelyettese az ATW Online információi szerint.

A szakember azt mondta, hogy a tesztelés során újabb kihívások merültek fel az új GE9X-hajtóművel, amit a hajtóműgyártónak meg kell oldania, ezen múlik az első felszállás időpontja.

A probléma miatt a GE-nek módosításokat kell elvégeznie a GE9X-hajtóműveken, az első felszállást csak ezt követően hajtja majd végre a prototípus, már a javított erőforrásokkal.

Arról azonban nem kerültek nyilvánosságra részletek, hogy a módosítás milyen mélységű beavatkozást igényel a hajtóműben és utána milyen teszteket kell még végrehajtani, így nem ismert az sem, hogy a probléma elhárítása mennyi időt vehet igénybe.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mindezek ellenére a Boeing egyelőre nem módosított az új generációs szélestörzsű típus 2020-ra tervezett forgalomba állításának céldátumán.

A GE9X program vezetője, Ted Ingling azt nyilatkozta az ATW megkeresésére, hogy a gyári tesztelések közben észleltek egy mechanikai problémát a magas nyomású kompresszorban, a hajtómű 11-es fokozatában, amely miatt le kellett állítani a hajtómű tesztelését.

Forrás: Boeing

A vizsgálatok zajlanak, de túl korai lenne még bármit mondani azzal kapcsolatban, hogy a prototípus első felszállását ez mennyivel hátráltatja. Több lehetséges megoldást is tanulmányoz a gyártó.

A hajtómű szóban forgó részénél már korábban akadtak anyagfáradásos problémák, amelyeket a fejlesztés és a tesztelés korábbi szakaszai során orvosolni kellett. A probléma nem érinti a hajtómű teljesítményét Ingling szerint.

A Boeing eredetileg 2019 első negyedévében tervezte a 777-9X prototípusának szűzrepülését, azonban több egymástól független tényező miatt utóbb a gyártó a június vége – július eleje közötti időszakot célozta meg. Az indító légitársaság, az Emirates vezére pedig azt nyilatkozta Szöulban a IATA éves közgyűlésén, hogy június 26-án kerül sor a fontos eseményre. A Boeing már felszerelte a GE9X-hajtóműveket a 777-9 prototípusára, sőt az első hajtómű-indításokat is elvégezték már május végén.