Június vége – július eleje közötti időszakban hajthatja végre szűzrepülését a Boeing 777X, tudta meg a Reuters több forrásból, de az amerikai gyártó lecsúszhat arról, hogy a párizsi légiszalon időpontjára levegőben legyen prototípus. Ugyancsak bizonytalan, hogy a Boeing tesz-e bejelentést az air show-n a tervezett új, közepes befogadóképességű és közepes hatótávolságú NMA-típussal kapcsolatban.

A Boeing 777-9X első felszállásra a gyártó által tervezettnél némileg később kerülhet sor, így jó eséllyel lecsúszik a Boeing arról, hogy a június 17 és 23 között megrendezett Le Bourget légiszalon időpontjára már levegőben legyen a prototípus.

Meg nem erősített hírek szerint a június 21-re megcélzott szűzrepülés a gyártónak marketing szempontból (lett volna) kulcsfontosságú. A Boeing nem kommentálta a szűzrepülés időpontjáról szóló híreket, hivatalosan csak annyit közölt, hogy az idei évre tervezi az első felszállást.

A gyár már elkészült a 777X két olyan prototípusával, amelyek részt vesznek a repülési tesztekben, további két példányon pedig a végszerelő sorokon dolgoznak a szakemberek. Az első, szerkezeti tesztekre használt példányon folyamatban vannak a földi tesztek, a GE Aviation pedig halad a GE9X-hajtómű tesztelésével.

Az Airways Magazine everetti spotterektől származó információi szerint a Boeing május 30-án hajtotta végre az N779XW lajstromjelű prototípusra felszerelt General Electric GE9X hajtómű első beindítását, amely egy komoly mérföldkőnek számít a gurulási próbák megkezdése előtt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Boeing

A 777X típus fejlesztése és a szűzrepülés előkészítése az év eleji, az USA kormányzatát érintő leállás, a GE9X-hajtóművek és a kompozit anyagból készült szárnyak összeszerelésénél bekövetkezett késések miatt szenvedett elsődlegesen csúszást.

Az amerikai gyártó az utóbbi hónapokban, az indonéz és etióp 737 MAX-katasztrófákat követően kénytelen volt a cégen belül jelentős erőforrásokat átcsoportosítani a 777X programon dolgozó területekről is.

Erre azért volt szükség, hogy a mintegy 12 hete, április közepe óta globálisan földre parancsolt típuson szükséges módosításokat mihamarabb elvégezzék, hogy a 737 MAX újra repülhessen – ez a legfrissebb információk szerint nyár végére várható. Ekkor indíthatja újra a gyártó a 737 MAX átadásokat és emelheti vissza havi 42-ről 52-re a 737 MAX gyártósor kibocsátását. Az idei év végére a havi 57 darabos kibocsátás a Boeing célja.

A 777X típus kereskedelmi forgalomba állítását változatlanul 2020. második negyedévére tervezi a gyártó, de lehetnek még kisebb bökkenők. 

Mélyreható belső és külső vizsgálatoknak vetették alá az elmúlt időszakban a az új repülőgépek légialkalmassági tanúsításának folyamatait a két Boeing 737 MAX-katasztrófát követően. Ez azonban nem vezetett olyan változásokhoz, amelyek miatt a 777X program terveit jelentősen meg kellett volna változtatni – jelentette ki Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója egy konferencián a Flightglobal beszámolója szerint.

Emellett azonban elismerte, hogy felmerülhetnek még olyan tényezők, amelyek az új szélestörzsű típus fejlesztésének utolsó szakaszait és a tesztelési-tanúsítási programot befolyásolhatják.

Az NMA-típusról sem tett le a Boeing

Nem változott az új, közepes befogadóképességű és közepes hatótávolságú NMA-típus programjának időterve sem a Boeing-vezér nyilatkozata szerint.

Változatlanul a 2025-ös kereskedelmi forgalomba állítás a cél. 

A gyártónál tovább folyik a típus üzleti tervével kapcsolatos elemző és előkészítő munka.

A Boeing két fázisban akarja meghoznia döntést az új, Boeing 797-esnek is hívott NMA-típusról: idén a gyártó meg akarja szerezni az igazgatóság jóváhagyását ahhoz, hogy kiajánlhassa a típust a vevőknek. Jövőre pedig a program tényleges indítását kívánja jóváhagyatni.

A típus 200-270 utast lesz képes szállítani 4000-5000 tengeri mérföld közötti hatótávolság mellett.

Eszerint továbbra sem biztos, hogy a Boeing fellebbenti-e a fátylat a várva-várt NMA-típusról a párizsi légiszalonon.

Az viszont egyre valószínűbb, hogy a rivális Airbus bejelenti Le Bourget-en az Airbus A321XLR-t, amely a meglévő A321LR típus üzemanyag rendszerének módosításával, a maximális felszállótömeg megnövelésével és a főfutók megerősítésével még nagyobb hatótávolság lerepülésére lesz majd képes.