Az európai repülőgépgyártó első negyedéves bevétele és eredménye is gyengébb lett a vártnál és a tavalyinál, de az ellátási láncokban tapasztalható súlyos problémák ellenére változatlanul fenntartja idei átadási és pénzügyi céljait, eközben az A350F áruszállító típus forgalomba állítása 2026-ra csúszik.
A kedvezőtlen üzleti környezetet, beleértve az ellátási láncokban tapasztalható munkaerő- és alkatrészhiányt okolja a vártnál gyengébb első negyedéves teljesítményéért az Airbus.
A gyártó – mint korábban megírtuk – 127 kereskedelmi repülőgépet adott át az év első három hónapjában, amely 15-tel kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. Ennek megfelelően a teljes vállalat bevételeinek 70 százalékát adó üzletág teljesítménye 8,1 milliárd euró lett, amely 5 százalékos csökkenést jelent az előző évihez viszonyítva.
A teljes konszern 11,8 milliárd euró bevételt termelt a negyedévben, amely főként a helikopter-üzletág erős teljesítményének köszönhetően csak 2 százalékkal kevesebb az előző év első negyedévi 12 milliárd eurónál. A védelmi és űrhajózási divízióban ezzel szemben csökkenő tendencia volt tapasztalható.
A rendkívüli tételekkel korrigált üzemi eredmény (korrigált EBIT) 773 millió euróra csökkent a tavalyi 1,263 milliárdról, ezen belül a kevesebb gépátadás miatt a kereskedelmi repülőgépek üzletágának korrigált üzemi eredménye csak 580 millió eurót ért el a tavalyi 1,065 milliárdhoz képest.
A gyengébb első negyedéves eredmények ellenére a vállalat kitart az idei évre kitűzött 720 gépes átadási célja mellett, megjegyezve, hogy ennek erősebb felfutását csak az év utolsó négy hónapjában várja.
Ennek megfelelően az Airbus fenntartja a 2023-ra kitűzött profitcélját is.
Az A320neo család esetében a kitűzött havi 65 darabos gyártási rátát csak 2024 végére tudja elérni az Airbus, a havi 75 darabot pedig 2025 helyett csak 2026-ban.
Ennek fő oka az új generációs hajtóművek, elektronikai részegységek és egyéb alapanyagok, beleértve a szerkezeti öntvények szállításainak késései, valamint a beszállítói láncban tapasztalt munkaerőhiány és egyéb ellátási zavarok.
Mint megírtuk, a vállalat a keskenytörzsű típus gyártásának felfuttatása érdekében bővíti a tiencsini gyártósorát, ezzel már összesen 10 végszerelő soron készülnek majd az A320neo család példányai.
Az A220-as típusból az évtized közepére havi 14 repülőgép készülhet. A korábbi bejelentésnek megfelelően a vállalat az A330-as esetében 2024-re havi 4, az A350-es esetében pedig 2025 végére havi 9 darabos gyártási ütemet tűzött ki célul.
Az A321XLR berepülési programja a terveknek megfelelően halad, a nagy hatótávú típusváltozat forgalomba állítása várhatóan 2024 második negyedévében történik meg.
Az A350F esetében az első alkatrészeket a közelmúltban gyártotta le az Airbus Atlantic Nantes-ban.
Az áruszállító változat gyártási és ipari tervezését viszont módosította a gyártó, így a forgalomba állítása néhány hónappal csúszik, 2025 vége helyett csak 2026-ra várható.