A The Sydney Morning Herald szerint a hatóságok két évvel a Lion Air lezuhanása előtt már tudták, hogy a Boeing 737 MAX állásszögének módosítása a korábban megszokotthoz képest hatástalan lehet bizonyos körülmények között.
Az ausztrál lap hosszadalmas cikkben foglalkozik a Boeing 737 MAX biztonsági rendszereivel kapcsolatos problémákkal. Állításuk szerint a hatóságok régóta tudták, hogy a MAX-ok állásszögének módosítása bizonyos körülmények között hatástalan lehet a régi eljárással, és másként kell ezt elvégezni, ám az üzemeltetési-képzési dokumentumok ezt csak szűkszavúan, vagy nem részletezték.
Ezt alátámasztandó az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) engedélyéből idézték azt a részt, amelyben a szervezet erről a jelenségről értekezik. Mint írták,
az európai légügyi hatóság csak részben biztonságosnak minősítette a 737 MAX-ot, mivel álláspontja szerint bővebb leírásban kellene ismertetni a pilótákkal, hogy mely ritka esetekben kell kézzel trimmelni a gépet, vagy állítani az állásszögön.
Ezek az esetek ugyanis nem szerepeltek a kezelési útmutatóban, például az American Airlines-nál rendszeresített, gyári dokumentumokban, legalábbis a Reuters hírügynökség jelentése szerint.
Ugyanakkor az EASA és a USA Szövetségi Légügyi Hatósága (FAA) megállapította, hogy a gép eléggé biztonságos ahhoz, hogy megkapja a légialkalmassági tanúsítványt, mivel a trimkereket nagyon ritkán kell csak használni.