Bár százmilliós kiesett bevételt jelent a MAX-ok hiánya a nagy amerikai légitársaságoknak, ennek ellenére mindhárman milliárdos nyereséggel zárták a 2019-es évet.

Az Egyesült Államokban a Southwest Airlines-t, a Unitedet és az American Airlines-t is érinti a MAX-ok hiánya, a világ legnagyobb fapadosa 34-et, az American 24-et, a United 14-et vett át a tavaly márciusi földre parancsolásig.

Jelen állás szerint a három cég június elejéig vette ki a menetrendből a MAX-okat.

A cégek a közelmúltban hozták nyilvánosságra pénzügyi eredményeiket,

a Southwest Airlines a Flightglobal szerint 828 millió dollár kiesett bevételről számolt be.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az üzemi nyereség így is 2,9 milliárd dollár volt, bár ez 7,8 százalékkel elmarad az előző évitől. Ez a MAX-oknak csak részben köszönhető, a cég közlése szerint tavaly összesen 75 gépüket nem tudták használni.

Southwest 737 MAX-ok letárolva Victorville-ben (Fotó: Reuters Top News – Twitter)

Arról a Southwest nem közölt adatot, hogy hány járatot kellett törölnie, nem úgy az American Airlines, amely éves beszámolójában azt írta, több mint 10 ezer járatot kellett lemondania a MAX-ok hiánya miatt.

Hogy ez pontosan mennyibe került a cégnek, arról a pénzügyi eredmények között nem számolt be, a Boeinggel kötött megállapodás részleteiről szintén nem nyilatkozott. A ellenszél ellenére az American 15 százalékkal 3 milliárd dollárra növelte üzemi szintű nyereségét.

A United sem járt rosszabbul, publikált eredménye szerint 33 százalékkal 4,3 milliárd dollárra nőtt az üzemi eredmény úgy, hogy 14 gépet ők sem tudtak használni. A cég semmilyen részletet nem közölt a törölt járatok számáról, vagy a bevételkiesés mértékéről.

Fotó: American Airlines

Mint arról korábban beszámoltunk, a Boeing a korábban becsült 4-5 milliárd dolláros plusz kiadással szemben már nagyjából 10 milliárd dollár kárt volt kénytelen leírni, és plusz hiteleket is fel kell vennie, hogy ki tudja fizetni a kompenzációt.

Egyes elemzők azt sem tartják elképzelhetetlennek, hogy a MAX-krízis teljes bekerülési költsége a 20 milliárd dollárt is elérheti, bár ez több éven keresztül jelentkezik majd a könyvelésben.

A Boeing  január 29-én hozza nyilvánosságra pénzügyi eredményeit.