Állami segítséget kér a Lufthansa és a Norwegian, hogy átvészelje a koronavírus-járvány okozta nehéz időszakot. Az olasz és szlovák reptérlezárás után a Párizs környéki nemzetközi légikikötőkben is bezártak egy-egy terminált. Több légitársaság is felgyorsította a régi gépek flottából való kivonását, például a KLM még e hónapban búcsút mond utolsó Jumbóinak.

A Luthansa pénteken a Reuters hírügynökségnek megerősítette a piaci információkat, amelyek szerint állami segítséget kér a cég. A vállalat szóvivője azt mondta,

a Lufthansa-csoport minden államhoz segítségért fordul, amelyben bázissal rendelkezik.

Ez azt jelenti, hogy a német mellett a belga, osztrák és svájci kormányzat pénzügyi és egyéb segítségére is igényt tart a cég.

Fotó: AIRportal.hu

Elemzők már korábban is arra figyelmeztettek, hogy ezekben a helyzetekben azok a légitársaságok maradhatnak életben, amelyeknek jó a likviditásuk, vagyis elegendő mennyiségű szabad készpénzzel rendelkeznek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Bár a Lufthana-csoportnál ennek mértéke folyamatosan változik, legutóbbi, 2019. harmadik negyedévi pénzügyi beszámolójában 685 millió euró készpénzállomány szerepelt.

Szintén e céggel kapcsolatos hír, hogy diszkont légitársasága, a Eurowings is lehetővé tette utasai számára az ingyenes átfoglalást. Ezzel beállt abba a sorba, amelyben a Ryanair és az Easyjet is szerepel. Ismert, a Wizz Air egyelőre nem hozott ilyen döntést.

Miután tegnap dolgozói felének kényszer-szabadságolásáról és mintegy 4 ezer járat törléséről döntött, a Norwegian pénteken azt is bejelentette, hogy szintén kormányzati segítséget kér. A Reuters szerint heteken belül készpénzre van szüksége a cégnek, különben csődbe megy.

(Fotó: AIRportal.hu)

A British Airways eddig nem közölte, hogy milyen lépéseket kíván tenni a koronavírus-járvány okozta hatások mérséklésére. Alex Cruz vezérigazgató ma megtörte a csendet: a Reuters szerint azt mondta, hogy elbocsátásokat és kapacitáscsökkentést rendelhetnek el.

„A légitársaság történetek legdurvább gépkivonása lesz, és dolgozókat is el kell küldenünk, a British Airways túlélése a tét” – figyelmeztetett a cégvezető, hozzátéve, hogy ez a légiközlekedés eddigi legsúlyosabb krízise.

A szlovák, kuvaiti és egyes olasz repülőterek részleges, vagy teljes lezárása után a Párizs környéki légikikötőket üzemeltető vállalat is úgy döntött, hogy az alacsonyabb forgalom miatt ideiglenesen csökkentik a kapacitást. Charles de Gaulle-on a France bleu szerint március 18-ától a 3-as, Orly-n a 2-es terminált zárják be.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség, az IATA arra figyelmeztetett, hogy ha a koronavírus-járvány okozta krízis 2-3 hónapig elhúzódik, akkor csődhullám jön.

Alexandre de Juniac elnök-vezérigazgató most a szervezet által korábban 113 milliárd eurósra becsült kárértéket is módosította, szerinte ennél sokkal több pénzt veszíthet a légiközlekedés. Ezért kormányzati segítséget kért, amely nem csak pénzügyi, hanem más formában is érkezhet. Például abban, hogy átgondolják a légiközlekedést megszorító intézkedéseket.

A KLM Boeing 747-ese a St. Maarten szigeteken. Fotó: AIRportal.hu

A csökkenő kereslet miatt több légitársaság is úgy döntött, előre hozza öregebb gépeinek végleges kivonását.

A KLM az Airlive szerint a tervezettnél egy évvel korábban, már márciusban elköszön utolsó hét Boeing 747-esétől.

Hasonló döntést hozott az American Airlines is, amely az Aero.de szerint a 757-esek és 767-esek korai nyugdíjazását jelentette be. Először a Budapestre is repülő 767-esek köszönnek el, ezek idén májusban repülnek utoljára, a 757-esek 2021 tavaszáig maradnak szolgálatban.