Sajtóértesülések szerint két potenciális vevő, az Indi Go helyi diszkont légitársaság és az Etihad Airways is bejelentkezett az Air India privatizációjára.
A CH Aviation beszámolója alapján e hónapban lesz nyilvános a tenderfelhívás az indiai nemzeti légitársaság privatizációjára, de egy helyi lap névtelenséget kérő forrásai szerint az enyhének ígérkező feltételek miatt két érdeklődő máris jelentkezett.
A kormányzat még 2020 első felében szeretne megszabadulni a milliárdos veszteséggel üzemelő, mentőcsomagokon élő Air India és annak regionális leányvállalata, az Air India Express teljes tulajdonrészétől, valamint a földi kiszolgáló cég felétől.
Ennek érdekében a tervek szerint még az értékesítés előtt az állam elengedi, avagy átvállalja az adósságok kétharmadát, mintegy 600 milliárd rúpiát (8,4 milliárd amerikai dollárt).
Az egyik potenciális vevő utasforgalmát nézve India legnagyobb légitársasága, a heti 1,8 millió ülésnél is nagyobb kapacitással üzemelő diszkont Indi Go. A fapados cég, ha az Air India minden útvonalát ugyanolyan kapacitással üzemeltetné tovább, heti 2,3 millió ülőhelyet kínálna az ügylet után.
A pályázat beadásakor e cégnek előnyt jelenthet, hogy a kormányzat minden megkötés nélkül értékesítheti számára az összes részvényt, míg külföldi vevőnek pillanatnyilag ezt nem teheti meg. Ennek oka, hogy a jelenlegi szabályozás szerint a külföldi légitársaságok 49 százaléknál nagyobb részesedést nem vásárolhatnak indiai légitársaságokban, mindenképpen találniuk kell egy helyi partnert.
Így hátrányból indulhat a második potenciális pályázó, a 2019 áprilisában leállt Jet Airways 24 százalékát tulajdonló Etihad Airways is, amely e szerint visszatérni szándékozik India piacára. Egy jogi kiskaput kihasználva szállhatnak csak versenybe, mert a törvény külföldi illetőségű egyéb befektetőknek nem, hanem csak légitársaságoknak tiltja, hogy 50 százalékos vagy annál nagyobb részesedést szerezzenek az ország légicégeiben.
Az abu-dzabi központtal üzemelő légitársasági holding képviselői így megkezdhették az előzetes tárgyalásokat a 2020 első felében esedékes adás-vételről, az Indi Go delegációjához hasonlóan még decemberben.
Az ajánlatok hivatalos bekérésére várhatóan még januárban sor kerül.
Ha ismét sikertelen lesz az eladás, a közlekedési miniszter korábbi nyilatkozata szerint júniusban leállíthatják az Air India üzemelését, mert nem akarnak további adófizetői pénzeket pumpálni a veszteséges cégbe.