A közlekedésbiztonsági szakértők az eddigi adatok alapján azt feltételezik, hogy anyagfáradás lehet a hétvégi Boeing 777-es incidens oka. Az európai hatóság szerint bár hasonló hajtómű hibásodott meg előző nap Hollandiában egy Boeing 747-esen, a más típusváltozat miatt a két eset úgy tűnik, nem függ össze.

A repülési adatrögzítő, valamint a pilótafülke hangrögzítőjének adatai alapján már levontak néhány előzetes következtetést a United Airlines Denverből felszállt Boeing 777-esének meghibásodott hajtóműve ügyében – mondta Robert Sumwalt, az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) vezetője a Reuters tudósítása szerint.

Forrás: NTSB

Közölte: úgy tűnik, anyagfáradás történt, de hogy ezt mi okozhatta (ha egyáltalán beigazolódik ez a gyanú), egyelőre nem tudják. Elmondása szerint a 2018-as, szintén a United Airlines 777-esével történt hasonló balesettel egyelőre nem tudják ezt párhuzamba állítani, mert kevés az információ, jelenleg minden tényt, körülményt megvizsgálnak.

A hajtóművet a gyártó Pratt & Whitney laborjába szállítják, ahol az NTSB felügyeletével vizsgálják meg.

A közösségi médiában megjelent több kép is, amelyen a 777-es törzsén is láthatók nyomok, de az NTSB felhívta a figyelmet, hogy szerkezeti sérülést nem okoztak a hajtóműből szétrepülő alkatrészek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: NTSB

Az NTSB vizsgálja, hogy miért vált le a hajtómű burkolata, és azt is, miért égett az egység, miközben az üzemanyag-ellátást a pilóták megszüntették.

A Reuters cikkében megjegyezte, hogy tavaly decemberben a Japan Airlines Boeing 777-esén lévő ugyanilyen típusú, Pratt & Whitney PW4000-112-es hajtóművel is hasonló eset történt, a szakemberek szerint az egyik ventilátorlapát anyagfáradás miatt eltörött.

A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) hétfőn arról tájékoztatott, hogy már vizsgálják, szükséges-e a lapátok sűrűbb átvizsgálását előírni, a gyártó egyébként már kérte ezt. Dél-Koreában pedig szigorítottak: a légitársaságoknak ezer ciklusonként kell ellenőriznie ezeket az alkatrészeket.

A Boeing azt javasolta, hogy a PW4000-112-es hajtóművel szerelt 777-eseket ne használják addig, amíg az FAA nem ír elő megfelelő ellenőrzési eljárást.

Frissítés: Február 23-án európai idő szerint az éjszakai órákban az FAA sürgősségi légialkalmassági direktívát adott ki a Pratt & Whitney PW4074, PW4074D, PW4077, PW4077D, PW4084D, PW4090 és PW4090-3 változatú hajtóművekre. A direktívát azért adta ki az amerikai hatóság, mert az érintett hajtóművek ventilátorfokozatának lapáttörése miatt az erőforrás kigyulladt, továbbá a lapáttörés sérüléseket okozott a hajtóműben és a repülőgépben is. Az üzemeltetőknek a gyártó által előírt eljárással ellenőriznie kell az alacsony nyomású kompresszor első fokozatának lapátjait, és amennyiben bármelyik ventilátorlapáton repedést fedeznek fel, el kell távolítani. Az üzemeltetőknek a soron következő repülést megelőzően végre kell hajtani a vizsgálatot. Az FAA direktívája ideiglenes intézkedés, az ügyben várhatóan később új utasítást dolgoz ki a hatóság.

Az eltörött kompozit anyagból készült ventilátor-lapát. (Forrás: NTSB)

Japán már megtiltotta az ilyen repülőgépek használatát, az Egyesült Királyság pedig nem engedi légterébe az érintett példányokat.

A korlátozás a forgalomban lévő több mint másfélezer Boeing 777-es alig tíz százalékát érinti, mindössze 127 példányt. Ezek közül is jelenleg 67 darabot tárolnak az üzemeltetők, és csak 60 olyan aktív példány van, amelyen a PW4000-112-es hajtóműveket használják, a Flightglobal adatai szerint.

Ugyancsak szombaton a Longtail Aviation Boeing 747-esével hasonló eset történt, a hollandiai Maastrichtból felszállt Jumbo meghibásodott hajtóművéből kieső alkatrészek is lakott területre estek.

Az érintett erőforrás szintén egy PW4000-es, de annak másik, -94-es, kisebb átmérőjű változata. A Reuters szerint az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) ezért azt közölte, mivel a 777-esen használt változat más, ezért egyelőre nem találtak műszaki összefüggést a két baleset között.