Az elmúlt hetekben, hónapokban sok hír látott napvilágot a Malév jövőjéről, a cég felvásárlásáról és csődjéről is. Ezekben a hírekben egy közös vonást véltünk felfedezni, hivatalosan egyik verziót sem erősítették meg eddig, illetve ami ma napvilágot lát azt holnapra megcáfolja egy másik hír és így tovább. A Nemzeti Légitársaság jövője jelen pillanatban legalább annyira tűnik ködösnek, mint az elmúlt napok időjárása.

A Malév legutóbbi közgyűlésén nem született döntés a cég tőkehelyzetének rendezéséről, amely december végére már a gyakorlatilag egyenlő lehet a cég csődjével, mivel a Malév jelenlegi helyzetében a működés külső források nélkül év végéig, esetleg január elejéig finanszírozható, a javuló mutatók ellenére is. A múlt hét pénteken tartott közgyűlésen olyannyira nem voltak meg ennek a feltételei, hogy a tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő képviselői nem is érezték fontosnak, hogy elmenjenek a részvényesek gyűlésére – adta hírül a nol.hu.

Hétfőn érkezett a mentőöv

A rövid távú finanszírozás biztosítására hároméves futamidejű, 4,2 milliárd forint összegű tulajdonosi hitelt kap a Malév az MTI információi szerint. A nemzeti fejlesztési miniszter jóváhagyásával nyújtott kölcsönről szerződést írtak alá, amely szerint a kölcsönt egy összegben a futamidő végén kell törleszteni, de a jelenlegi helyzetben a vállalat hétfői közgyűlést felfüggesztették a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. kérésére.

Lényeges különbség az eddigi gyakorlathoz képest, hogy a mostani 4,2 milliárd tulajdonosi kölcsön formájában került a céghez és nem az EU által kifogásolt tőkeemelés formájában. Azonban igencsak kérdéses, hogy ezt a pénzt az állam valaha viszontlátja-e, hiszen a kölcsön összegét a cég a napi működés finanszírozására kénytelen elkölteni, nem olyan fejlesztésekre, amelyek később visszatermelhetnék a ‘befektetést’.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Eközben elillanni látszanak a kínai befektetővel kapcsolatos remények

Fellegi Tamás novemberi kínai útja során ha találkozott is a Hainan légitársaság képviselőivel a Malév kapcsán, a találkozó nem volt eredményes, és a kínai céggel a közeljövőben nem lesz együttműködés a magyar légitársaságról – írta több, meg nem nevezett forrásra hivatkozva a Népszabadság.

A kínai HNA csoport részéről a Malév jelenlegi formájában történő megmentése rendkívül nagy tőkebefektetést igényelne, hiszen a cég működése jelen formájában további milliárdokat emészt fel hónapról-hónapra, valamint hamarosan EU arra kötelezheti a Malévet, hogy az elmúlt években számára juttatott sok milliárdos állami tőkeinjekciót visszafizesse, mert az tiltott állami támogatásnak minősül.

A Malév Express a Malév regionális leányvállalataként összesen négy darab CRJ-200ER regionális repülőgépet üzemeltetett 2002. és 2005. között.
2006-ra a Malév Express üzemelése megszűnt a regionális gépek egy rövid időre visszakerültek a Malév flottájába, majd a Fokkerekhez képest lényegesen magasabb üzemeltetési költségek miatt a cég a repülők értékesítése mellett döntött. Közülük egy darab (HA-LNA) még jelenleg is az egyik ferihegyi hangár tövében várja, hogy sorsa jobbra forduljon, bár egy működő hajtóművel erre sajnos kevés az esély.

Fotó: Csemniczky Kristóf

Egy hajóban a Budapest Airporttal

A kínai tárgyalások kimenetele – ha még ezek után van egyáltalán miről tárgyalni – nagyban függ a Budapest Airport sorsától is. A kínaiak részéről érthető, hogy kivárnak Malév ügyben, hiszen számukra a repülőtér és a Malév együttes tulajdonlása jelenthetne üzletileg perspektívát.

A HNA csoport tárgyalásokat folytat a német Hochtief építőipari csoport repülőtér-üzemeltető vállalatokban, köztük a Budapest Airport Zrt.-ben, lévő tulajdonrészeinek megvásárlásáról. A részvénycsomagra hárman pályáztak, a Hainan Airlines légitársaságot üzemeltető kínai HNA csoport, a Vinci francia építőipari társaság és a német Fraport. A német Fraport és a Deutsche Bank közös konzorciuma ugyanakkor szeptember elején bejelentette, hogy kiszáll a versenyből, így csak a kínai és a francia cég maradt versenyben. Napvilágot láttak olyan hírek is, hogy az üzlet lezárására idén már aligha kerül sor.

Alvó mostohagyerekből lesz a megmentő?

Iparági információink szerint egyre inkább elképzelhető egy olyan szcenárió, hogy a Malév ZRt-t az év végén csődbe engedhetik és helyette egy kisebb flottával és kevesebb desztinációval rendelkező regionális fókuszú légitársaság indul ’tiszta lappal’, majd ezt a céget értékesíti az állam a későbbiekben. Iparági forrásaink szerint egyre valószínűbb, hogy a Malév korábbi regionális leányvállalata, a jelenleg ‘alvó’ Malév Express (lásd keretes írásunkat) töltheti majd be ezt a szerepet.

Ahogy a tegnapi ködös, párás időben előbújt a nap egy rövid időre úgy csillanhat fel a fény az alagút végén a Malév számára is a korábbi mostohagyermek személyében a Malév Expressben? Íme a HA-LOS Malév Boeing 737-7Q8 így nézne ki Malév Express színekben:

Fotó/PS grafika: tjoe/2011.11.23.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!