Az NTSB szakemberei meghallgatták az Asiana 214-es járat pilótáit, hogy még világosabb képet kapjanak a baleset előtti pillanatokról, legfőképpen az azt megelőző 16 másodpercről, mielőtt a Boeing 777-200ER főfutója elkapta volna a hullámtörő falat. Deborah Hersman, az NTSB elnöke tájékoztatta a sajtó képviselőit a pilóták kihallgatásáról és a legújabb információkról a balesettel kapcsolatosan.
Balesetet szenvedett egy Asiana Boeing 777 San Franciscoban
A járat pilótái a 28L pálya megközelítése közben észlelték, hogy „enyhén magasan”, 4000 lábon (kb. 1200 m) repülnek a leszállópálya felé. A felismerés pillanatában a vertikális (függőleges) sebességet 1500 lábra növelték percenként, ez azonban igen gyors süllyedést eredményezett.
500 láb magasságon Lee Jeong-min, aki a kapitány oktatójaként szolgált a fedélzeten, észrevette a precíziós megközelítési siklópálya jelző rendszer (Precision Approach Path Indicator = PAPI) három vörös jelzését, amely jelezte, hogy alacsonyan közelítik meg a pályát. Az oktatópilóta jelezte a kapitánynak, hogy húzza fel a repülőgép orrát. Ezzel szinte egy időben a repülőgép letért a középvonalról, mely arra kényszerítette a személyzetet, hogy két irányba is gyors korrigálást végezzenek.
A korrekciók közepette a legénység megfeledkezett a vészesen csökkenő sebességről, miközben a repülőgép megpróbálta növelni a magasságát alapjáratban lévő hajtóművekkel. Az oktatópilóta, Lee Jeong-min tisztában volt azzal, hogy végzetes hibába estek.
„Az automatika 137 csomós (kb. 254 km/h) sebesség tartására volt beállítva, éppen ezért abban reménykedett (az oktató – szerk.), hogy tartják a beállított sebességet.” – nyilatkozta Hersman, hivatkozva a Lee Jeong-min-nel készült meghallgatásra.
Azonban a tolóerő-szabályzó automatika, eddig tisztázatlan okok miatt nem tartotta a 137 csomós sebességet. „A tolóerőt akarta növelni az oktatópilóta, mikor észrevette, hogy a kapitány már megtette azt.” – tette hozzá Hersman.
Sajnálatos módon ez a reakció már későnek bizonyult. A repülőgép sebessége a kritikus szint alá, 103 csomóra csökkent, majd 112 csomóra gyorsult, mikor a pályaküszöböt elérte. Ennek ellenére a Boeing 777-es még mindig alacsonyan közelített, és a főfutó beleakadt a tengert és a leszállópályát elválasztó hullámtörő falba. Ez okozta a további süllyedését a repülőgépnek, majd a farokrész csapódását a pályához, melynek következtében a törzs hátsó szekciója leszakadt.
Az NTSB szakemberei a vizsgálat megkezdése után a pilótafülkében a sebességszabályozót bekapcsolt állapotban találták. A megtalált adatrögzítőkből megkezdték az adatok feltárását. Ha az adatok megerősítik a megállapításaikat, úgy a szakemberek megvizsgálják a sebességszabályzó működését különféle helyzetekben.
Amint arról hallani lehetett, a járat kapitánya 43 repült órával rendelkezett a szélestörzsű, Boeing 777-es típuson. Az NTSB vezetője azt is kijelentette, hogy a dokumentumok szerint a koreai pilóta nyolc éven keresztül Airbus A320-as repülőgépen repült kapitányként, egészen pár hónappal ezelőttig.