Megőrizte a világ legnagyobb repülőgépgyártója címet az Airbus 2024-ben, 766 példányt adott át kereskedelmi típusaiból, a Boeing még nem közölt adatot, de a gyártási problémái és a másfél hónapos sztrájk hatásai miatt ennek kevesebb felével zárta az évet, az Embraer viszont elérte a saját célszámát.
Az Airbus 766 kereskedelmi repülőgépet adott át 2024-ben, ezzel megőrizte a világ elsőszámú repülőgépgyártója címét a leszállított példányok száma alapján.
A típusokat tekintve A220-asból 75, az A320 családból 602, A330-asból 32, A350-esből 57 példány került forgalomba a tavalyi évben.
Jelentős eredmény, hogy az utolsó negyedévben az első Airbus A321XLR repülőgépét is átadták.
Az európai gyártó 2024 elején még 800 „körüli” célszámot határozott meg, ám ezt az ellátási láncokban tapasztalható problémák, főként az új generációs hajtóművek és a kabinberendezések szállításainak csúszása miatt június végén 770 „körüli” értékre csökkentették. Az iparági problémák ellenére a 2023-ban átadott 735 példányhoz viszonyítva 31 darabbal sikerült növelnie a teljesítményét az Airbusnak.
A Reuters információi szerint az európai gyártó a kisebb hibák és hiányosságok esetén a légitársaságok és lízingcégek számára nyújtott pénzügyi engedményekkel próbálta felgyorsítani az átvételi folyamatokat decemberben, ennek köszönhetően az év utolsó hónapjában 123 gépet szállítottak le, így sikerült megközelíteni a 770 példányt.
Az Airbus 878 repülőgépre szerzett új megrendelést 2024-ben, a lemondott rendeléseket tekintve pedig (nettóban) 826 példánnyal tudta növelni megrendelésállományát.
Bár az értékesítési számok jelentősen elmaradnak az előző évi, főként az indiai légitársaságok óriásrendeléseinek köszönhetően kiugró, (nettó) 2094 darabos számtól, a legyártandó gépek száma így is növekedett az előző év végi, 8598 darabos értékhez képest.
A gyártó a 2024 végi állapot szerint 8658 darab kereskedelmi repülőgépre rendelkezik még teljesítendő, kötelező érvényű megrendeléssel.
A Boeing katasztrofális éve
A Boeing számára katasztrofális év volt 2024, az Alaska Airlines 737-9-esével történt baleset utáni gyárleállás és visszafogott gyártási ütem, majd a szeptember közepétől tartó sztrájk következtében csak decemberben újrainduló gyártósorok miatt november végéig mindössze 318 gépet sikerült átadni.
Bár éves számokat cikkünk közzétételéig az amerikai gyártó nem közölt, egy erős decemberi teljesítmény esetén is mintegy csak a felét érhették el az európai rivális darabszámának.
Az amerikai cég már az év elején látható gyártási problémái miatt nem is határozott meg átadási célszámot 2024-re, pénzügyi eredményét pedig majd csak január végén hozza nyilvánosságra.
A Boeing 2024 első 11 hónapjában a lemondásokat nem tekintve, (bruttó) 427 repülőgépre szerzett új megrendelést és a november végi adatok szerint 6268 kereskedelmi repülőgépre rendelkezett megrendeléssel.
Frissítés: A Boeing január 14-én tette közzé a gépátadási adatait, amely szerint összesen 348 kereskedelmi repülőgépet szállított le a vevőinek, ebből
265 darab 737-es, 18 767-es, 14 777-es, 51 pedig 787 Dreamliner volt.
A vállalat 569 repülőgépre szerzett új megrendelést, ám a 192 lemondást levonva
csak (nettó) 377 géppel tudta növelni megrendelésállományát, amely az év végén 6245-ön állt.
A brazilok nagyot hajráztak az év végén
Az Embraer 2024 utolsó negyedévében 31 példányt adott át kereskedelmi típusaiból, éves szinten pedig elérte a 73 darabot, ezzel teljesült az eredetileg megcélzott 72 és 80 közötti cél.
Ezen belül E175-ösből 26, E190-E2-esből 8, E195-E2-esből 39 darab került üzemeltetőkhöz.
A brazil gyártó üzleti típusait is beleértve összesen 206 gépet adott át 2024-ben, amely 14 százalékkal felülmúlja az előző évi 181-et.