Az Airbus bemutatta az „X-Trend Seat” névre keresztelt ülését. Az új ülésekkel a repülőgépek szárny feletti vészkijárati soraiban spórolhatnak helyet a légitársaságok.

Forrás: Airbus

Az X-Trend Seat újdonsága, hogy az ülés ülőlapjának első része (nagyjából fele) lehajtható, ezáltal a szárny feletti vészkijáratoknál a jelenleg alkalmazott nagyobb üléssor-távolság jelentősen csökkenthető.

Az Airbus közlése szerint az X-Tend Seatnek köszönhetően a szárny feletti vészkijáratoknál a széktávolság és a jelenlegi nagyobb lábtér is akár 5 hüvelykkel (12,7 centiméterrel) csökkenthető.

Azaz a sortávolság a szárny feletti vészkijáratoknál alig több mint a normál sorok széktávolságára, 33 hüvelykre (83,82 cm) zsugorítható.

Összehasonlításul a Wizz Air A321-esein jelenleg 30-32 hüvelyk közötti, a Ryanair 737-esein 30 hüvelyk körüli, a Lufthansa A320-as családján szintén 30 hüvelyk a normál – economy – sorok közti távolság.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az új X-Tend ülésekkel tehát a légitársaságok egy A320-as esetében – ahol két szárny feletti vészkijárati sor van – mintegy 10 hüvelyknyi (25,4 cm) helyet takaríthatnak meg, illetve hasznosíthatják ezt a távolságot a kabin többi részén.

Forrás: Airbus

A közlés arra nem tért ki, hogy a lehajtható ülőlap mechanizmus mennyire lesz tartós, és arra sem, hogy ezek az ülések nem lesznek-e emiatt kényelmetlenebbek a normál székeknél.

A koncepció gyenge pontja lehet az is, hogy vészhelyzeteknél még az ülések lehajtogatásával is bajlódni kell a vészkijáratok nyitása mellett.

További kérdés, hogy az általában az ülőlapok alatt elhelyezett mentőmellények ezekben a sorokban hol kapnak helyet, ha pedig maradnak az ülések alatt, akkor hogyan vehetők elő könnyedén.

Az Airbus X-Tend koncepciója finalista a 2019-es Crystal Cabin Awards díjátadón a Cabin Systems kategóriában.