Az Airbus átadta Európa első FANS-C felszereltségű repülőgépét az Easyjetnek. A következő egy évben 7 európai légitársaság száz repülőgéppel fogja tesztelni az egyik legújabb fejlesztést a légiforgalmi irányítás területén.

Az első FANS-C technológiával felszerelt easyJet A320neo. (Forrás: Airbus)

A G-UZHW lajstromjelű A320neo a napokban került a diszkont légitársaság flottájába, ahol ezt követően részt vesz a SESAR (Single European Sky ATM Research) DIGITS programjában.

A kezdeti szakaszban, amely 2020 közepéig tart, 7 európai légitársaság száz FANS-C felszereltségű repülőgépe teszteli a rendszert.

A projekt során a repülőgépek elküldik a várható 4D-s repülési pályákat (útvonalpontok, magasságok és útvonalpont feletti idők) a légiforgalmi irányítás részére is.

A FANS-C technológia lehetővé teszi a légitársaságoknak, hogy járataik útvonalát optimalizálják, ezáltal a légiforgalom áramlása is gördülékenyebbé válik.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ez egyben azt is eredményezi, hogy a repülőgépek üzemanyag-fogyasztása és zajkibocsátása csökkenni fog.

Főleg a repülőterek megközelítésekor lesz hasznos a légiforgalmi irányítás számára a négydimenziós útvonalak ismerete, mivel ezáltal könnyebben tudják majd tervezni a repülőgépek érkezési sorrendjét.

Hugh McConnellogue, az Easyjet hálózatüzemeltetési vezetője szerint megtiszteltetés, hogy elsőként ők kapták meg a legújabb technológiát, amellyel részesei lehetnek az éles tesztelésnek.  Elmondta továbbá, hogy az első tapasztalatok alapján a rendszer valóban fontos eleme lehet a hatékonyság, a biztonság és a pontosság növelésének.

Jean-Brice Dumont, az Airbus egyik alelnöke arra emlékeztetett, hogy a gépátadás a valós körülmények közötti tesztelés kezdetét jelenti. Hozzátette: büszkék arra, hogy az Airbus vezetheti ezt a SESAR projektet, amellyel segíthetnek a légiforgalmi szolgáltatóknak megküzdeni a folyamatosan növekvő forgalommal, növelve ezzel a biztonságot és a hatékonyságot.

A FANS-C rendszer két fő elemből áll:

  • ADS-C, amely automatikusan, vagy kérésre közli a repülőgép 4D-s útvonalát a légiforgalmi irányítással
  • CPDLC, amely lehetővé teszi a pilóták és a légiforgalmi irányítók közötti adatkapcsolat alapú közleményváltásokat

A világ első FANS-C rendszere – amelyet az Airbus fejlesztett – 2018 novemberében kapta meg a hatósági jóváhagyást.

A széleskörű tesztelés (VLD – Very Large Demonstration) több, mint egy évig tart majd. Ezen idő alatt 20 ezernél is több kereskedelmi járat adatait gyűjtik majd össze, amely segíthet bizonyítani a technológia előnyeit a mindennapi üzemelés során.

A programban az Air France, a British Airways, az Easyjet, az Iberia, a Novair, a Thomas Cook és a Wizz Air A320 típuscsaládba tartozó repülőgépei vesznek részt.

A teszt eredményei segíthetik majd a DIGITS projekt következő fázisának elindítását, amely a tervek szerint már egész Európára kiterjedő éles üzemet jelent.

Ehhez időközben a légiforgalmi szolgáltatóknak ki kell majd építeniük a szükséges földi infrastruktúrát.

Az első FANS-C technológiával felszerelt easyJet A320neo. (Forrás: Airbus)