Az egészségügyi intézkedéseken is múlik majd, hogy milyen jegyárakkal indulhat el ismét a légiközlekedés, de most a legfontosabb, hogy koordinált legyen az újraindulás – mondta Rafael Schvartzman, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) Európáért felelős alelnöke az AIRportal.hu érdeklődésére.

Alexandre de Juniac, a szervezet elnök-vezérigazgatója kedden leszögezte, az olcsó repülésnek vége, de Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója már most árháborút indított, amivel ösztönözni szeretné a repülést. Erre reagálva Schvartzman azt mondta,

egyelőre nincs értelme kereskedelmi gyakorlatokról beszélni, mert azt sem tudni, mikor indulhat újra a légiközlekedés Európában.

Ha olyan intézkedések lesznek, amelyek csökkentik a gépek kapacitását, akkor minden bizonnyal drágábbak lesznek a jegyek, mert ugyanakkora költségszint mellett kevesebb árbevétel jut majd egy járatra – magyarázta.

Fotó: AIRportal.hu

Szerinte most az a legfontosabb, hogy az újraindulás koordinált legyen.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Arra a kérdésünkre, hogy erre mennyi esélyt lát, az alelnök azt mondta, látja a hajlandóságot az európai vezetésben, ezért is kezdték el az egyeztetéseket egyebek közt az Európai Bizottsággal, az Eurocontrollal, a Repülőterek Nemzetközi Tanácsával (ACI), regionális szervezetekkel és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséggel (EASA) is.

Megjegyezte: tudják, hogy a repülőterek is anyagi segítségre szorulnak, ezért egyeztetnek az ACI-vel, amelytől korábban már kérték az egyes repülőtéri díjak csökkentését is.

Fontosnak nevezte emellett azt is, hogy a légiközlekedésben érintett szervek együtt visszaállítsák a repülés iránti bizalmát, de ebben szintén szerepe lesz az egészségügyi korlátozó intézkedéseknek.

Az IATA friss elemzése szerint Magyarországon 53 százalékkal, 9 millióval csökkenhet idén tavalyhoz képest az utasforgalom, és 1,1 milliárd USA-dollár árbevételtől esnek el a légitársaságok, továbbá 38 ezer, légiközlekedés által támogatott állás kerül veszélybe.

A szervezet az uniós kilátásokat is frissítette: a korábbi 46 százalék helyett már 55 százalékra becsüli a kiesést tavalyhoz képest az éves utasforgalomat tekintve, az árbevétel csökkenése 76 milliárd dollár helyett 89 milliárdot tehet ki, illetve 5,6 millió munkahely helyett 6,7 millió kerülhet veszélybe az EU-ban a légiközlekedés leállítása következtében.