A Wisk Aero az eVTOL légijárművek közül a világon először kaphat az USA légügyi hatóságától típusengedélyt.
A gyártó legújabb fejlesztése azon túl, hogy teljesen elektromos meghajtású, illetve helyből fel- és leszállásra képes, úgy vehet 4 utast a fedélzetére, hogy pilótára már nincs szüksége, mivel rendszerei képesek a teljesen önálló repülésre.
A lehető legegyszerűbb működésen és a legfejlettebb autonóm repülést lehetővé tévő rendszereken felül minden egyes utat távolról felügyelnek, így kellően magas biztonsági szintet tudnak garantálni.
Gary Gysin, az amerikai cég elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a vállalat 12 éves fennállása alatt már 5 különböző – teljes méretű – prototípust készített. A technológia fejlődése mellett a tesztelésük során összegyűjtött tapasztalatok alapján sikerült kifejleszteniük a már típustanúsításra kész légijárművüket.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján hatodik generációsnak nevezett eVTOL már kevesebb mozgó alkatrészből épül fel, minden rendszere kettőzött, és nincs olyan alkatrésze, amelynek egyedüli meghibásodása katasztrófához vezethetne.
A Wisk már a kezdetektől fogva önálló repülésre képes légitaxit szeretett volna elkészíteni, így a teszteléseknél sem alakítottak ki helyet pilótának. Ehelyett a központból az összes légijármű repülését nyomon követik, egy operátorhoz több eVTOL tartozik, és ha szükséges, be is avatkozhat.
A rendszer a kereskedelmi repülőkön már alkalmazott robotpilóta-technológia mellett fejlett észlelő és elkerülő képességgel rendelkezik, amelyet a különféle érzékelők és a Wisk saját fejlesztésű döntéshozó szoftvere biztosít.
A Wisk sikeréhez az is hozzájárulhat, hogy időközben két jelentős légiipari szereplő – a Boeing és a Kitty Hawk Corporation – is stratégiai partnerséget kötött a céggel. Míg előbbi a repülőgépek fejlesztésében, gyártásában és a tanúsítási folyamatában szerzett tapasztalatával, addig a Kitty Hawk az autonóm járművek terén rendelkezésre álló tudásával segíti a munkát.
A légitaxi 4 utassal, 222 km/h utazósebességgel 144 kilométer (90 mérföld) hatótávolságra képes. Repülési magassága ideális esetben 760 és 1220 méter között lesz, az utazás várható költsége pedig egy utasnak mérföldenként 3 USA-dollárra várható.