Biztonsági figyelmeztetést adott ki a Boeing a 737 MAX üzemeltetők felé a Lion Air Boeing 737 MAX 8 repülőgépének október végén bekövetkezett, 189 emberéletet követelő katasztrófájával összefüggésben. Erre reagálva a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) azt közölte, hogy légialkalmassági direktívát ad ki a 737 MAX-okra, melyet európai idő szerint az esti órákban közzé is tett a hatóság.
A Boeing közép-európai idő szerint szerda reggel kiadott rövid közleménye szerint
az amerikai gyártó egy úgynevezett Operations Manual Bulletint (OMB) adott ki, mely a 737 MAX repülőgépek állásszög-érzékelőjének hibás működése esetén a pilóták által követendő eljárásokat tartalmazza.
A Bloomberg kedd esti, meg nem erősített értesülései szerint az amerikai gyártó az összes 737 MAX üzemeltető részére egy hivatalos közlemény kiadását készítette elő.
A gyártó ebben – egy meg nem nevezett forrás szerint – arra hívja fel a légitársaságok és pilóták figyelmét, hogy a 737 MAX állásszög-érzékelő műszere hibás jelzéseket adhat a repülőgép számítógépeinek.
Ennek hatására a repülőgép meredek süllyedésbe kezdhet.
A probléma akkor fordulhat elő, amikor a repülőgépet kézi irányítással repülik a pilóták és a hiba hatására a 737 MAX a repülőgép orrát akár 10 másodpercre lefelé irányíthatja az ún. speed trim automatika, annak érdekében, hogy a vélt átesést korrigálja.
A gyártó arra hívja fel a pilóták figyelmét, hogy a repülőgép orrának indokolatlan és nem szándékos lefelé irányítását a vízszintes vezérsík állásszögét szabályzó, stabilizátor trim rendszer lekapcsolásával lehet megakadályozni.
Sürgősségi légialkalmassági direktívát adott ki az FAA
A várakozásoknak megfelelően a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) később azt közölte, hogy légialkalmassági direktívát tervez kiadni a 737 MAX-okra, és további intézkedéseket helyeztek kilátásba, amelyeket a vizsgálat eredményeitől függően foganatosítanak. A hivatal a várható intézkedéséről már értesítette az USA-ban a típus üzemeltetőit, illetve mindazon külföldi légügyi szerveket, amelyek légialkalmassági engedélyek kiadásáért és a Boeing 737 MAX típust üzemeltető légitársaságok felügyeletéért felelősek.
Az FAA európai idő szerint az esti órákban, 2018-23-51 szám alatt közzé tette a 737 MAX 8 és 9 típusokra vonatkozó sürgősségi légialkalmassági direktíváját, melyben a Boeing által korábban kiadott üzemeltetési utasításban foglaltakat hatósági utasítás formájában erősíti meg.
Amint arról korábban beszámoltunk, a szerencsétlenül járt Lion Air Boeing 737 MAX 8 eddig felszínre hozott repülési adatrögzítőjéből (FDR) kiolvasott adatok alapján az elsődleges vizsgálatok megállapították, hogy már az érintett járat előtt problémák voltak a repülőgép magasság- és sebességmérő műszereivel.
A balesetet vizsgáló hatóságok legutóbbi közlése szerint a Boeing 737 MAX a tengerbe zuhanás előtt teljesen ép volt, nem történt robbanás a fedélzeten, vagy nem érte egyéb külső behatás a repülőgépet. A repülőgép hajtóművei a becsapódást megelőzően magas fordulaton működtek, tehát a baleset hátterében nem hajtóműleállás van.
A hatóságok továbbra is próbálnak a pilótafülkében zajló kommunikációt és hangokat rögzítő feketedoboz, cockpit voice recorder (CVR) nyomára akadni, melynek pozícióját korábban már azonosították, azonban később a készülék által kiadott jeleket – feltehetően a tenger erős áramlása miatt rárakódott hordalék miatt – elveszítették.
A Boeing a szeptember végi adatok szerint eddig 219 példányt adott át az új generációs 737 MAX 8-as és 9-es változatából, tavaly 74-et, idén eddig 145-öt. Mindkét változat első üzemeltetője a Lion Air csoporthoz tartozó légitársaság volt. A legtöbb MAX eddig az amerikai Southwest Airlines (23 db), az Air Canada (18 db), az American Airlines (15 db), a Lion Air (13 db) és a Norwegian Air Shuttle (12 db) flottájában állt kereskedelmi forgalomba. Az amerikai gyártó összesen 4783 példányra szertett megrendelést a MAX család különböző befogadóképességű változataiból.