Meglévő Boeing 777-es példánya mellé újabb repülőgépek érkeznek az amerikai gyártó új technológiák kipróbálására létrehozott ecoDemostrator flottájába.

A Boeing tervei szerint a 2023-ban szolgálatban álló 777-200ER példányon 19 újdonságot tesztelnek. Ezek között szerepelnek új szerkezeti megoldások éppúgy, mint a hatékonyabb üzemelést segítő fedélzeti alkalmazások.

A repülőgép rakterének belső borítása fenntartható elemekből épül majd fel, ami azt jelenti, hogy a készítésükhöz 40 százalékban újrahasznosított szénszálat és 60 százalékban bio-alapú gyantát használnak. Emellett az üzemanyagszintet mérő jeladót is olyan optikai szálra cserélik, amellyel biztosítható a kizárólag fenntartható üzemanyaggal történő működés.

Az ecoDemonstrator program zászlóshajója eddig egy 777-200ER volt (Forrás: Boeing)

A pilóták munkáját támogató fedélzeti alkalmazásba integrálják a Jeppesen által fejlesztett Smart Airport Maps funkciót, amely rossz látási viszonyok között is biztonságos gurulást tesz lehetővé, mivel grafikusan jeleníti meg az egyes útszakaszok tulajdonságait (pl.: használható-e adott látási körülmények között, egyirányú vagy kétirányú).

A Boeing ezzel párhuzamosan létrehozza Explorer flottáját is, ahol minden példánynak saját feladata lesz.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Elsőként egy 787-10-es kezd repülési tesztekbe Seattle és Tokió között. A júniustól induló járatok célja, hogy bebizonyítsák, akár 10 százalékkal is csökkenthető az üzemanyag fogyasztás és így a károsanyag-kibocsátás, ha a teljes repülés során figyelembe tudják venni a várható időjárási hatásokat, lezárt légtereket és a légiforgalom sűrűségét.

A Explorer flotta első példánya egy 787-10-es lesz (Forrás: Boeing)

A programban a ma is elérhető fedélzeti rendszereket használja a gyártó, de az érintett négy ország (Egyesült Államok, Japán, Szingapúr és Thaiföld) légiforgalmi szolgáltatói folyamatosan segítik a járatot, hogy az adott körülményeknek leginkább megfelelő útvonalon repülhessen a Dreamliner.

A repülési tesztek során mind a 777-est, mind a 787-est az elérhető legmagasabb arányú SAF-kerozin keverékkel tankolják majd meg.

A 2012 óta futó ecoDemonstrator programban eddig mintegy 250 új technológiai megoldást próbáltak ki, amelyekkel mérsékelhető a repülés szén-dioxid kibocsátása, hatékonyabb üzemelés biztosítható, valamint növelhető a repülésbiztonság és élvezetesebbé tehető az utazás. Ezek fele már része, vagy hamarosan része lesz a Boeing repülőgépeinek és szolgáltatásainak.