Először szállt le az új generációs hajtóművekkel felszerelt Airbus A321neo Budapesten, az Airbus és a Wizz Air szakemberei mutatták be az új repülőgéptípust.
A még tesztprogramját teljesítő, az Airbus gyári festését viselő prototípus csütörtökön szállt le Ferihegyen.
A D-AVXB lajstromjelű, 6839-es gyártási számú példány a CFM International gyártotta LEAP-1A típusú hajtóművekkel van felszerelve.
Ez a repülőgép teljesítette 2016. február 9-én az A321neo típus szűzfelszállását.
A repülőgépet néhány napig a Wizz Air pilótáinak bevonásával tesztelik.
A program során hat olyan repülőtérre repülnek az A321neo-val, melyeken a le- és felszállás során alkalmazott eljárások különböző szempontok és a repterek adottságai miatt különlegesnek számítanak.
Az Airbus szakemberei számára a legnagyobb megrendelők pilótáinak bevonása a tesztelési program ilyen korai fázisában azért is hasznos, mert így a légitársasági forgalomban dolgozó pilótáktól kapnak visszajelzéseket a repülőgép működéséről, viselkedéséről.
Az ‘early customer experience flight’ program keretében a Wizz Air három tapasztalt pilótája, élükön Szabó Zoltán főpilótával Perugia, Split, Podgorica, Heraklion, Samos és Nápoly repülőtereire repülnek majd a repülőgéppel.
Ezek a repülőterek például a hegyek vagy a tenger közelsége, a rövid futópályák, a jellemző oldalszél, vagy a szokásosnál meredekebb siklópálya miatt jelentenek kihívást a pilóták számára.
A szombatig tartó tesztek során minden egyes repülőtéren több fel- és leszállást hajtanak végre az A321neo-val.
A repülőgép fedélzetén utasülések helyett számítógépek, műszerek, érzékelők, kamerák és a teszt mérnökök számára kialakított munkaállomások mellett hatalmas tartályok kaptak helyet, melyekbe vizet szivattyúzva szimulálják a repülőgép súlypont-elosztásának különböző változatait. Ugyanakkor a fedélzet kialakítása teljesen funkcionális, hiányoznak a belső burkolatok és néhány kivételével a fej feletti csomagtárolók is.
Az Airbus gyári festésében repülő A321neo szombaton délután, várhatóan 15 óra után hozza vissza Ferihegyre a Wizz Air szakembereit.
2019-től érkeznek az A321neo-k a Wizz-flottába
A Wizz Air a típus egyik legnagyobb megrendelője, a légitársaság a 2015-ös Paris Air Show-n rendelt meg 110 darab Airbus A321neo repülőgépet.
Az A321neo legújabb innovációi közé tartozik a megnövelt teljesítmény és jobb aerodinamikai tulajdonságok, új generációs hajtóművek és a sharklet szárnyvégek, amelyekkel kategóriájában a legalacsonyabb specifikus fogyasztást éri el, több mint 15%-os megtakarítással a ma használatos egyfolyosós repülőgéphez képest, egyúttal csökkentett CO2-kibocsátással és alacsonyabb zajszint mellett.
A Wizz Air jelenleg Európa egyik legfiatalabb flottáját üzemelteti 63 Airbus A320 és 10 A321ceo típusú repülőgépével, melyek átlagos életkora 4 év. 2018-ig további 30 Airbus A321ceo csatlakozik a WIZZ flottájához, és 2019-ben érkezik az első A321neo, a többi repülőgép pedig 2024-ig csatlakozik a légitársaság flottájához.
A 110 repülőgép közül 51-et a már meglévő repülőgépek tervezett cseréjére használnak majd, amelyeket visszaszolgáltatnak a lízingbeadóknak vagy értékesítenek 2019 és 2024 között.
Az A321neo típus hasonlóan az A320neóhoz kétféle, új generációs hajtóművel rendelhető, a CFM International LEAP-1A és Pratt & Whitney PW1100G hajtóművel.
240 utas szállítására lesz képes az A321neo
Az Airbus A321neo az A320neo típuscsalád legnagyobb befogadóképességű tagja. Tipikus kétosztályos elrendezésben 206 utas szállítására képes, de sűrű székezéssel, egyosztályos elrendezésben maximális utaskapacitása 240 fő.
A nagyobb maximális befogadóképesség érdekében a gyártó az A321-es jelenlegi (ceo) verziójához képest változtatott a vészkijáratok számán és elrendezésén, az A321neo repülőgépeken oldalanként két-két szárny feletti vészkijárat is helyet kapott.
A repülőgép törzsének hossza 44,51 méter, mely csaknem 7 méterrel hosszabb az A320neo család alapváltozatánál. A repülőgép szárnyfesztávolsága 35,8 méter, (függőleges vezérsíkjának földtől mért) magassága 11,76 méter, a fedélzet legnagyobb szélessége 3,7 méter.
Az A321neo típus hatótávolsága 3 500 tengeri mérföld, mely 6 500 kilométernek felel meg.
A típus maximális felszállótömege 93,5 tonna, maximális tömege üzemanyag nélkül 75,6 tonna.
Az A321neo típus hasonlóan az A320neóhoz kétféle, új generációs hajtóművel rendelhető, a CFM International LEAP-1A és Pratt & Whitney PW1100G hajtóművel. A Wizz Air az általa rendelt példányokhoz az utóbbit, azaz a Pratt & Whitney PW1100G hajtóművét választotta A321neo repülőgépeihez.
Az A321neo repülőgépeken alkalmazott Pratt & Whitney PW1133G típusváltozatú hajtóművek egyenként 150 kN maximális tolóerő leadására képesek.
Az A321neo prototípusa 2016. február 9-én teljesítette szűzfelszállását, a D-AVXB lajstromjelű, CFM International LEAP-1A hajtóművekkel felszerelt A321neo repülőgép Hamburgból szállt fel első tesztrepülésére. Az első Pratt & Whitney PW1100G hajtóművel felszerelt A321neo pedig 2016. március 10-én emelkedett először a levegőbe. Az első A321neo repülőgépet a tervek szerint 2016. végén adják át üzemeltetőjének, bár a berepülési program egy kisebb baleset (tail strike) miatt csúszást szenvedett.
Az A320neo típuscsaládból eddig 4 796 darab repülőgépre rendelkezik az Airbus érvényes megrendeléssel, ebből 1 294 darab a legnagyobb befogadóképességű A321neo változatra szól.
Az Airbus 2016. első hónapjaiban adta át az új generációs keskenytörzsű típuscsalád első példányát, egy A320neo repülőgépet, a Qatar Airways helyett a típus indító légitársaságává előlépett Lufthansa részére. A típus bevezetése és a repülőgépek átadása az üzemeltetők részére a Pratt & Whitney hajtómű gyerekbetegségei és alkatrész-gyártási problémái miatt tetemes csúszást szenvedett, ennek ellenére már 16 példány üzemel a típusból a világ számos légitársaságánál.
2016. február 12-én pénteken Hamburgban adta át ünnepélyesen az Airbus a Lufthansa az első új generációs hajtóművekkel felszerelt A320neo repülőgépét. Az átadó ünnepséget követően Hamburgból Frankfurtba repültünk a vadonatúj A320neo fedélzetén. Részletek…