A brazil Embraer és a Boeing együttműködésének részeként C-390 Millenium néven fut tovább a közepes méretű, multifunkciós típus szállító változata.

A tengerentúli gyártók a közel-keleti régió legnagyobb légiszalonján, a Dubai Airshow-n jelentették be, hogy átnevezik az eddig Embraer KC-390-ként futó típus szállító változatát.

A közepes méretű, többcélú szállítógép fejlesztését, értékesítését és marketingjét – a korábbi megállapodás szerint – egy vegyesvállalatba szervezi az Embraer és a Boeing, amelynek 51%-át a brazilok, 49%-át az amerikaiak birtokolják. A gyártást továbbra is az Embraer végzi.

A vegyesvállalat neve Boeing Embraer – Defense lesz, a csak szállítási feladatokra szánt változat pedig C-390 Millenium típusjelzés alatt fut majd.

A tanker-változat továbbra is elérhető lesz, ennek neve KC-390 marad. A gyártók nem közölték, hogy a két változat között – a légiutántöltő rendszer beépítésén túl – lesznek-e egyéb eltérések is, vagy az átnevezés tisztán marketing célokat szolgál.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Boeing Embraer – Defense vegyesvállalat már megkapta a hatósági jóváhagyásokat az USA-ban és Japánban, azonban más országok hatóságainál még függőben van az ügylet engedélyezése.

A Boeing Embraer – Defense bemutató videója a C-390-esről és a partnerségről

A brazilok típusa a Boeing számára is ígéretes lehet, ha a chicagói gyártó valóban aktívan bekapcsolódik az értékesítésbe, és saját vevői számára is kínálni kezdi a típust. Ezzel az amerikaiak kínálata egy új kategóriával, kisebb tankerrel bővül ki.

A Millenium célpiacának azok az országok számítanak, amelyek nem tudnak vagy nem akarnak nagyobb gépekből álló, ráadásul csak szűkebb feladatkörben alkalmazható és jóval drágább légi utántöltő flottát felállítani, például KC-46 Pegasus típusból, de fegyveres alakulataik igénylik a képesség megteremtését.

A típusból eddig 35 példányra szerzett megrendelést az Embraer.

Brazíliának – amely a közelmúltban vehette át az első példányt – a hazai gyártás miatt is fontos a géptípus, amelyből 30 darabot rendelt, részben C-130 Herculeseinek leváltására.

Ezen túl már külföldi vevőt is sikerült találni, elsőként Portugália rendelt öt példányt, amely partnerként is részt vesz a típus gyártásában.

Más európai országok – köztük Magyarország is – érdeklődik a típus iránt.

Hazánk egy brazil diplomata korábbi nyilatkozata szerint már előrehaladott tárgyalásokat folytat a vásárlásról.

Az új generációs katonai szállító-repülőgépek között is kiemelkedő teljesítményű C-390-es képességeit korábban itt mutattuk be részletesen.

Az Embraer tavaly állapodott meg az amerikai repülőgépgyártó óriással egy vegyesvállalat létrehozásáról, amely átveszi az Embraer kereskedelmi utasszállító típusait. A Boeing 80 százalékban, az Embraer 20 százalékban részesedik az új vegyesvállalatban. Az ügyletnek a brazil kormány és a részvényesek is zöld utat adtak. A vegyesvállalat létrejöttét nemzetközi szabályozó és versenyjogi szervezetek vizsgálják, mint arról korábban írtunk november közepén, az Európai Bizottság akasztotta meg az ügylet 2019. végére, 2020. elejére tervezett létrejöttét.

Illusztráció, KC-390-es a párizsi légiszalonon (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)