Újabb jelentős csúszást jelentett be a Boeing a 777X programban az elhúzódó engedélyeztetés és a válság következtében, többek közt ennek költségvonzata miatt is jelentett rekord mértékű veszteséget a gyártó 2020-ra.
Lapunkhoz eljuttatott közleményében a Boeing azt írta, a légügyi hatóságokkal folyamatosan egyeztet a 777X engedélyeztetéséről, a felmerülő igények kielégítése, valamint a koronavírus-járvány miatt lecsökkent kereslet okán pedig úgy döntöttek, hogy 2022-ről 2023 végére halasztják az első példány átadását az Emirates-nek.
David Calhoun, a Boeing vezérigazgatójának közlése szerint a csúszás részben annak köszönhető, hogy a gyártó kisebb módosításokat hajt végre a típus tervein a hatóságok elvárásainak megfelelően.
A változtatások pontos részleteiről azonban nem árult el többet – írta cikkében a Flightglobal.
A késés miatt a közlemény szerint a Boeing 6,5 milliárd dollár értékű adózás előtti plusz költséget számolt el. A cég a gyártási rátát egyébként változatlanul hagyta, a 777/777X típusokból két példány készülhet el minden hónapban. A 777X típus teljes életciklusában viszont várakozásaik szerint 12,5 százalékkal kevesebb, a korábban tervezett 400 helyett csak 350-et fog legyártani a Boeing.
Korábban még Tim Clark, a dubaji légitársaság vezetője sem tudta megmondani, mikor vehetik át az első példányt, amelynek tavaly júniusban kellett volna megérkeznie.
A Boeing közleményében azt is írta, hogy 2020-ban 157 gépet adott át üzemeltetésre, a kereskedelmi gépeket gyártó részleg bevétele az egy évvel korábbi felére csökkent, az üzemi szintű veszteség pedig 13 milliárd dollárra rúgott.
Mivel a hadiipari megrendelések és a szolgáltatások értékesítése nyereséget hozott (bár jóval kevesebbet, mint egy évvel korábban), a társaság adózott vesztesége 12 milliárd dollár (3500 milliárd forint) lett 2020-ban.
Egy évvel korábban még „csak” 630 milliós veszteség keletkezett.
Az eredményeket jelentősen befolyásolta a 737 MAX szinte egész éven át húzódó repülési tilalma. Ezt az USA-ban novemberben, Kanadában és Európában pedig januárban oldották fel. Azóta a Boeing összesen 40 MAX-et adott át a már legyártott 450 darabból, ezek 2700 járatot és 5500 repült órát teljesítettek.