A 2023-ra megcélzott 400-450 helyett csak 375-400 darab 737-es átadását várja az amerikai gyártó, a szerkezeti elemeket szállító Spirit Aerosystems minőségi problémái miatt, mindez erős negatív hatással van a vállalat pénzügyeire.

A lecsökkentett cél eléréséhez is feszített negyedik negyedév vár a Boeingre, ugyanis teljesítéséhez mintegy százat kell átadnia 2023 hátralévő részében a bevétel- és a készpénztermelés szempontjából fontos 737-es típusból.

A 787 Dreamliner típus esetében a cég fenntartja a 70-80 darabos átadási célját, folyamatban van a gyártás felfuttatása havi öt példányra, 2025-2026-ra pedig a cél a havi 10 példány elérése.

Az idei átadási célokat a típus szerkezeti elemeit szállító Spirit Aerosystems két különböző minőségi problémája miatt volt kénytelen csökkenteni a gyártó. Idén áprilisban a típus törzsének és függőleges vezérsíkjának összeillesztésénél találtak nem megfelelő kötőelemeket, augusztusban pedig a törzs hátsó nyomástartó válaszfalánál fedeztek fel a specifikációnak nem megfelelő rögzítőfuratokat.

Utóbbi hiba miatt a keskenytörzsű típus átadásai 2021 óta nem látott alacsony szintre estek vissza szeptemberben, a harmadil negyedévben mindössze 70 példányt sikerült a vevőkhöz juttatni. A gyártónak a már elkészült, de még át nem adott mintegy 250 darab 737 MAX 75 százalékát kell átvizsgálnia, emiatt átadásuk akár 2025-ig is eltarthat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Boeing

A Boeing mindezek ellenére is fenntartja a 737-es típuscsalád gyártásának felfuttatására vonatkozó tervét, amely szerint az év végére el kell érni a havi 38 példányt, 2025-2026-ra pedig az 50-et.

A harmadik negyedévben 105 kereskedelmi gép átadásának is köszönhetően 18,1 milliárd dolláros bevételt termelt a vállalat, ugyanakkor nettó vesztesége ebben az időszakban meghaladta az 1,6 milliárd dollárt, amely az év első kilenc hónapját tekintve egy részvényre vetítve a vártnál nagyobb, 3,26 dolláros veszteséget jelent.

A szeptemberben zárult három hónapos időszakban a tervezettnél alacsonyabb átadások miatt a Boeing szabad készpénz-tartaléka az elemzők által vártnál nagyobb mértékben, 310 millió dollárral csökkent.

A veszteséges működéshez a kereskedelmi gépek üzletág gyengélkedése mellett a fix áras védelmi projektek, köztük az új amerikai elnöki különgép megemelkedett költségei miatt keletkező veszteség is hozzájárult.