Megkapta a kereskedelmi forgalomba állításhoz szükséges engedélyeket az Airbus A321neo típusának hosszú hatótávú változata, az A321LR.
Az európai EASA és az amerikai FAA által együtt kiadott bizonyítvány szerint a repülőgép a rakterében elhelyezett, akár három kiegészítő üzemanyagtankkal (Additional Centre Tank – ACT) repülhet kereskedelmi járatokat.
Az A321LR a három kiegészítő üzemanyagtartállyal akár 4000 tengeri mérföldes (7400 km) járatok megtételére is képes, közbenső leszállás nélkül, 206 utassal a fedélzetén.
A hatóságok által kiadott engedély magában foglalja a 180 perces ETOPS üzemelésre szóló engedélyt. A repülőgéppel így olyan útvonalak is tervezhetők, amikor az A321LR akár 3 órás repült időnyi távolságra távolodhat el a kijelölt kitérő repülőterektől például tengerek, vagy óceánok felett. Ennek köszönhetően
a típussal bármilyen transzatlanti útvonal teljesíthető az Airbus közlése szerint.
Az A321LR-re kiadott hatósági engedély magában foglalja:
- a három kiegészítő tank beszerelését és az ezek miatt szükséges strukturális megerősítést törzs alsó részén, a módosított üzemanyagellátó rendszert;
- az “Airbus Cabin Flex” (ACF) néven emlegetett módosított vészkijárati elrendezést és az ezekhez kapcsolódó szerkezeti átalakításokat a törzsön
- a 97 tonnás, magasabb maximális felszállótömeg (MTOW) engedélyezését.
A három kiegészítő üzemanyagtartály és a 97 tonnás megnövelt felszállótömeg csak az “Airbus Cabin Flex” (ACF) kialakítással rendelkező A321neók esetében engedélyezett, a hagyományos ajtókiosztással készült A321neókba maximum két kiegészítő üzemanyagtank szerelhető be.
Amint arról korábban beszámoltunk, a Wizz Air is a módosított ajtókiosztással rendelte meg A321neo repülőgépeit.
2020-tól már az összes átadott A321neo ACF-kialakítással készül, de a megrendelőknek külön kell majd kérni azokat a strukturális módosításokat és az átalakított üzemanyagrendszert, melyek a kiegészítő üzemanyagtankok későbbi beszereléséhez szükségesek. Ugyanakkor az ilyen A321neókból és A321LR-ekből később eltávolíthatók a kiegészítő üzemanyagtartályok, ezzel növelhető a 97 tonnás felszállótömegű típus cargo-kapacitása. Az Airbus Cabin Flex ajtókiosztással készülő A321neók akár 244 utas szállítására is képesek lesznek sűrű, egyosztályos székezéssel.
Transzatlanti járatok akár Budapestről is
Az A321LR változat üzemeltetői a nagyobb hatótávolságnak köszönhetően olyan várospárok között is járatokat nyithatnak a típussal, amelyen eddig csak szélestörzsű repülőgéppel – azaz nagyobb költséggel és több férőhelyet kínálva amit nehezebb megtölteni utassal – lehetett közvetlen járatokat repülni.
Így az úgynevezett vékony útvonalakon sokkal könnyebben, kisebb befektetéssel léphetnek piacra a légitársaságok, beleértve a low-cost cégeket is.
Az A321LR típus kifejezetten előnyös a transzatlanti, vagy egyéb hosszú távú üzemeléssel kacérkodó low-cost légitársaságoknak, mert a 7400 kilométeres hatótáv, gazdaságos, üzemanyagtakarékos üzemeltethetőség és a 200+ utasos befogadóképesség erre kifejezetten alkalmassá teszi a típust.
Korábban Norwegian azt is meglebegtette, hogy a nagy hatótávolságú A321LR típussal a norvég diszkont légitársaság például Budapest és az Egyesült Államok közötti járatokat is indítana.
Az A321LR 2018. január végén hajtotta végre első felszállását, majd február közepén teljesítette első transzatlanti próbaútját Párizsból New Yorkba.
Az Airbus március végén jelentette be, hogy egy tesztrepülés alkalmával rekordot döntött az A321LR prototípusa, mely 11 órát töltött a levegőben. Az A321LR a Seychelles szigetekről közbenső leszállás nélkül repült el a dél-franciaországi Toulouseba. A csaknem 11 órás, légvonalban 4 100 tengeri mérföldes (7 600 km) távolságot az A321LR olyan terheléssel repülte le közbenső leszállás nélkül, mintha tele lett volna utasokkal.
2018. májusában a Qatar Airways is megszellőztette, hogy meglévő 50 darabos A321neo megrendelésükből akár 10-15 daraot konvertálnának A321LR-re.