Sajtótájékoztatón igyekezett megnyugtatni a szlovén és a nemzetközi médiát, valamint az utazóközönséget az egyre súlyosabb problémákkal küzdő Adria Airways. A légitársaság az utóbbi időszakban nehezen tudta fenntartani a menetrend szerinti üzemelését, számos járatot törölt, vagy összevont sajtóinformációk szerint azért, mert nem állt rendelkezésre elegendő személyzet.
Holger Kowarsch a cég ügyvezető igazgatója kijelentette, hogy idén a járatok mindössze 2,4 %-át törölték, amely sok, de nem olyan katasztrofális mértékű, mint ahogy a médiában megjelent. Ugyanakkor ezért elnézést kérnek az utasoktól.
A járattörlésekért a belső okok mellett az európai légiközlekdedés problémáit okolta a vezető, amely minden európai légitársaságot érint.
Az utasoknak járó kompenzációk kifizetésével is problémák vannak a cégnél, ezért a médiában az elmúlt hetekben már olyan hírek is megjelentek, hogy közel van a cég összeomlása.
A menedzsment ezt hevesen cáfolta. Az utasokat és munkavállalókat azzal próbálják nyugtatni, hogy júliustól stabilizálódik a cég működése, mindent megtesznek azért, hogy a járattörléseket és késéseket visszaszorítsák.
A sajtótájékoztatón az ügyvezető kijelentette, hogy
a légitársaság közel jár ahhoz, hogy egy új, stratégiai befektetővel megállapodást kössön. Jelenleg is több lehetséges partnerrel folynak a tárgyalások, de konkrétumról egyelőre nem tudott beszámolni.
A cég helyzetét tovább bonyolítja, hogy a munkavállalókkal korábban megkötött kollektív szerződés augusztus végén lejár. A légitársaság emellett szerződést bontott a repülőgépeinek forgalmi karbantartását végző Adria Tehnika céggel szeptember 1-től, mert túl drágának találta a szolgáltatást. A tevékenységet egy egyelőre meg nem nevezett skandináv cég látja el ősztől.
Korábban megírtuk, hogy a Siol.net szlovén hírportál arról számolt be, hogy az Adria Airways adóssága eléri az 50 millió eurót, a menedzsment pedig nem tudd ennyi pénzt előteremteni. A szlovén STA hírügynökség információi szerint a légitársaság 2018-as pénzügyi jelentése szerint 5 millió euró nettó veszteséget könyvelt el. Januárban a 400 alkalmazottat foglalkoztató vállalat csak a légiforgalmi irányításnak több mint egy millió euróval tartozott, míg a többi hitelező nem hajlandó nyilvánosságra hozni követeléseit.
A szlovén kormány 2021-ig nem nyújthat pénzügyi mentőövet a vállalatnak, mert a cég 2011-ben már kapott állami támogatást, és az európai uniós előírások szerint az szlovén állam 10 évig nem nyújthat újabb segítséget az Adriai Airwaysnek.
A légitársaság privatizációjával 2013-ban kezdett próbálkozni a szlovén állam, stratégiai partnert azonban többszöri próbálkozás után sem sikerült találni a már akkor pénzügyi és strukturális gondokkal küzdő cég számára. Végül a luxemburgi székhelyű, cégek átstrukturálására szakosodott 4K Invest befektetési alap 2016-ban lett az Adria Airways 96 százalékos tulajdonosa.
A légitársaság 2017-ben kivásárolta a pénzügyi gondokkal küzdő svájci Darwin Airlineból a korábbi tulajdonos Etihad Airwayst. A céget Adria Airways Switzerlandként akarták talpra állítani, azonban a próbálkozás sikertelenül végződött, a svájci leánycéget 2017 végén felszámolták.
Az Adria Airways 2018-ban stratégiai partnerségre akart lépni az orosz Szuhojjal, flottáját Superjetekre akarta cserélni, ám a megállapodás végül kútba esett.
A légitársaság flottájában három Airbus A319, kilenc Bombardier CRJ900, két Bombardier CRJ700ER és hat Saab2000 típusú repülőgép teljesít szolgálatot. Az Adria Airways-t 1961-ben alapították, 2017-ben 1,2 millió utast szállított.
A ljubljanai Brnik repülőtérről 12 légitársaság több mint 260 járatot indít hetente 27 célállomásra, 20 országba. Az Adria Airways szállítja a Ljubljanán keresztül utazók 52 százalékát.